Firmaet bliver den første distributør på det danske marked, der får status som Master VAR (Value Added Reseller) i Microsofts partnerkanal for Dynamics NAV og C5. Det skal styrke Microsofts forhandlere i kampen om ERP-kunderne på det danske SMB-marked.
Udnævnelsen af den nye distributør falder ifølge flere Microsoft-partnere på et tørt sted. De mener, at Microsoft gennem længere tid har forsømt sine mindre NAV-forhandlere til fordel for større eller mere enterprise-orienterede ERP-partnere, som Columbus, CGI (det tidligere Logica, red.), EG, Elbek & Vejrup og Norriq.
Og på produktsiden er de mere sofistikerede Microsoft-produkter som Dynamics AX og Dynamics CRM løbet med opmærksomheden, lyder det.
"Jeg tror, Microsoft har erkendt, at de i lang tid ikke har givet den optimale service til deres Dynamics-partnere"
Det mest jordnære problem er ifølge partnerne, at Microsoft mangler manpower til at understøtte de mindre partneres forretningsudvikling, markedsføring, uddannelse og support.
"Rent markedsføringsmæssigt har der i nogle år været mere fokus på AX end på NAV," lyder det eksempelvis fra direktør Finn Poulsen fra det østjyske NAV-hus PC-Software.
Kritik: Mangelfuld service fra Microsoft
Direktør Freddy Beck fra firmaet Datasign er blandt de NAV-forhandlere, som allerede har indgået aftale om samarbejde med QBS. Også han har savnet opbakning fra Microsoft.
"Microsoft har haft færre folk til at servicere de mindre partnere. Der er bare ikke så mange hænder derinde mere. Det kan man jo håbe på bliver anderledes med QBS," siger Freddy Beck. Ud over sit eget firma står han også bag et netværk af mindre og mellemstore C5- og NAV-partnere - Dynamics Network.
"Så vi ser stor værdi i en fremtidig samarbejdspartner, som kan supplere vores egne styrker og hjælpe os med at udvikle forretningen, både på det operationelle og det strategiske niveau," siger han.
En NAV-forhandler, som ikke ønsker sit navn frem, siger ligeud, at Microsofts opbakning gennem længere tid har været mangelfuld.
"Jeg tror, Microsoft har erkendt, at de i lang tid ikke har givet den optimale service til deres Dynamics-partnere. De har snart ikke nogen folk tilbage, som kan understøtte deres partnere. I bund og grund er det meget begrænset, hvor meget de lytter til deres partnere."
Artiklen fortsætter på næste side...