Apple overgiver sig: Slipper iPhones løs på markedet

Apple svigter nu endegyldigt sine gamle allierede i telebranchen. Ny distributionsaftale fra iPhones lukker it-forhandlere ind i varmen.

Artikel top billede

Apple har i al stilhed løsnet grebet om markedet for iPhones. En aftale med distributøren Tech Data betyder, at it-forhandlere nu får adgang til de populære telefoner på lige fod med andre it-produkter. Tech Data distribuerer i forvejen Apples iPads og Macbooks.

Den nye aftale er et markant skift i Apples salgsstrategi. Hidtil har forhandlere i både retail- og SMB-markedet været henvist til at købe deres iPhones enten direkte hos Apple eller gennem teleoperatører, som dermed har kunnet sælge abonnementer og andre services, som slutkunderne så var henvist til at købe sammen med telefonerne.

"Det er et meget stort skifte for Apple. For bare et nogle år siden gik alt gennem operatører," siger Tech Datas chef for mobil og tele, Jacob Nisssen.

Han oplyser, at den nye aftale er forhandlet igennem på europæisk plan. I Danmark er aftalen trådt i kraft tidligere i denne måned som en del af en samlet nordisk aftale, som i Sverige også omfatter Tech Datas konkurrent Ingram Micro.

"Tidligere har Apple ikke haft et distributions-setup på iPhone. Nu kommer man så lidt bredere ud i markedet fremfor alene at satse på teleoperatører. Dermed bliver varerne mere tilgængelige. Vi lever jo af at servicere it-kanalen, så vi har et helt andet fokus på forhandlerne end teleoperatørerne," siger Jacob Nissen.

Han peger på, at iPhone-aftalen vil betyde, at især erhvervskunder kan se frem til bedre service på deres iPhones.

"Vi får mulighed for at knytte services til leverancen som for eksempel preload af apps og software i specifikke forhandlercases. Vores model lægger også op til, at specialbutikker som Humac og Eplehuset med fordel kan købe ind hos os," siger Jacob Nissen.

Hos forhandlergiganten Atea vækker den nye aftale også tilfredshed. Atea har i en del år været autoriseret Apple-forhandler, men har været henvist til at forhandle med teleoperatører, hvis man ville have iPhones på hylderne.

"Derfor har vi ikke hidtil haft mulighed for at disponere direkte hos Apple, men kun via de teleoperatører, der vil lade os købe ind på deres aftaler. At Apple nu udvider sin distributionskanal til også at omfatte os som partner, betyder, at vi får samme vilkår, så vi også vil kunne begynde at reparere på telefonerne. Så vores erhvervskunder kan nu også få den fulde support på hele Apples produktsortiment," siger direktør Søren Jensen, Atea.

Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Apple Danmark.

Læs også:

Danske forhandlere dumper Apple

Apples iPhones sælger som varmt brød - men overskuddet falder

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S