Ups: Tastefejl gav 90 procent rabat på bærbar pc

En Acer-laptop til 399 kroner lyder næsten for godt til at være sandt. Det var det også. Nu tilbyder webshop nedslag i prisen til skuffede forbrugere.

Artikel top billede

I søndags fandt en stribe forbrugere et rigtig godt tilbud i Elgigantens webshop:

En Acer Aspire E-laptop til 399 kroner - et tilbud, der lød næsten for godt til at være sandt. Men den var tilsyneladende god nok.

Smed man den bærbare ned i sin elektroniske indkøbskurv og betalte, fik man kort efter både ordrebekræftelse og faktura tilsendt via email.

Men så var festen også slut. Prisen på 399 kroner skulle nemlig have været ti gange højere - 3.999 kroner. En medarbejder hos Elgiganten havde bare indtastet et 9-tal for lidt i forbindelse med en prisopdatering.

Og kunder, der havde nået at reageret på det gode tilbud fik senere besked fra Elgiganten om, at de ikke ville få deres vare leveret til den lave pris.

Hos Elgiganten henviser man til, at der er tale om en åbenlys fejl, som butikken ikke hæfter for. Til gengæld har man tilbudt de skuffede kunder et nedslag på 1.000 kroner af den fulde pris. 

Hos Elgiganten fortæller kommunikationschef Frederik Danvig, at fejlen kun var online i en ganske kort periode i løbet af søndagen.

"Det er sket en pokkers ærgerlig, menneskelig tastefejl i forbindelsen med en prisregulering, og så snart vi opdagede fejlen, blev den rettet med det samme," siger Frederik Danvig.

Han kan ikke oplyse, hvor mange kunder der nåede at reagere på det gode tilbud.

En række kunder har efterfølgende henvendt sig til Forbrugerklagenævnets hotline. Kunderne mener, at de har gennemført en helt reel handel, som de oven i købet har fået både ordrebekræftelse og faktura for.

Ifølge chefkonsulent Henrik Sedenmark har nævnet siden i søndags fået mellem 30 og 40 henvendelser fra kunder, som er utilfredse med, at de ikke kan få deres computer til den lave pris.

På forbrugerklagenævnets hjemmeside fremgår det, at retten til at købe computeren til den annoncerede pris afhænger af, om kunden vidste eller burde have vidst, at der var tale om en fejl.

Nævnet har endnu ikke truffet afgørelse i sagen, men skriver lige ud, at de fleste forbrugere ved eller burde vide, at 399 kroner er meget langt fra normalprisen på en computer.

Nævnet anbefaler også kunderne selv at kontakte Elgiganten for at finde en løsning.

Læs også:

Ups: Aldi solgte ny computer med gamle data på

Fem typiske fejl i danske webbutikker

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job