It-gigant i vild vækst: Her er hemmeligheden

Både indtjening og omsætning banker i vejret for softwaregiganten SAP. Væksten kommer fra to områder - også i Danmark.

Artikel top billede

Den tyske softwaregigant SAP har succes med omstillingen fra traditionel softwareproducent til leverandør af cloud og andre abonnementsbaserede services.

I koncernens netop offentliggjorte årsregnskab for 2013 ryger både indtjening og omsætning mærkbart i vejret med et driftsresultat på 5,5 milliarder euro - en stigning på 13 procent - og en omsætning på 16,9 milliarder kroner, hvilket er en forbedring på otte procent i forhold til året før.

Væksten og den forbedrede indtjening i SAP's forretning kommer først og fremmest fra øget efterspørgsel på mobility- og cloud-ydelser og abonnements- og serviceaftaler, mens salget af den traditionelle on-premise-software er faldet med tre procent.

SAP offentliggør ikke tal for den danske eller nordiske forretning. Men ifølge SAP's danske landechef Jørn Jacobsen er salget af SAP's in-memory-løsninger (HANA) på det nordiske marked steget med hele 92 procent. Mobility er gået frem med 18 procent, mens SAP's løsninger inden for Human Capital Management er steget med 75 procent.

"Cloud-teknologi sælges efter en anden model, som virksomhederne i stigende omfang ser som attraktive. Vores mål er at blive den førende cloud-virksomhed i verden. Det er det, der koster lidt på salget af on-premise-softwaren," siger Jørn Jacobsen.

Klar til mindre kunder

Sideløbende arbejder SAP på at differentiere sig fra konkurrenter som eksempelvis Microsoft.

"Hele den viden, vi har om virksomhedernes processer, og den måde vi kan levere industri og procesviden, er helt klart en stor differentiator. Og så har vi en række strategiske industrier som retail og financial services, som vi går til markedet med også på globalt plan," siger Jørn Jacobsen.

Han fortæller desuden, at SAP's cloud-strategi åbner for vækst hos mindre kunder end de absolutte top-enterprise-virksomheder, som i mange år har været SAP's kerneforretning.

"Hvis du kigger på vores nordiske og danske kundebase, har vi kunder fra meget små virksomheder helt ned til få hundrede medarbejdere og helt op til de helt store som Carlsberg og Mærsk. Så i dag ser vi en god spredning, hvor også mange af vores store kunder implementerer vores løsninger i deres små datterselskaber," siger han.

Læs også:

Her er de største spillere på det danske ERP-marked

Nu vil SAP gå efter disse kunder

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S