Disse tre trends skal sikkerhedsfolk have styr på

Klumme: Informationssikkerhed udvikler sig fra en teknisk til en ledelsesmæssig disciplin.

Artikel top billede

En million it-sikkerhedsfolk. Så mange mangler der på verdensplan.

Ok, jeg er ikke sikker på tallet, selv om Cisco skriver det i sin seneste årsrapport om sikkerhed, som du kan læse her.

Firmaet angiver ikke, hvordan det er nået frem til præcis det tal.

Derimod er jeg ikke i tvivl om, at der er mangel på it-sikkerhedsfolk - og at der bliver brug for endnu flere.

Men de skal ikke nødvendigvis kunne det samme, som sikkerhedsfolk hidtil har beskæftiget sig med.

Modstanderne er dygtigere

Mængden af sikkerhedshændelser stiger år for år.

Det oplever vi i DKCERT, og jeg hører det samme fra vores kolleger i ind- og udland.

Samtidig er angriberne blevet mere professionelle.

I gamle dage kom mange angreb fra folk, der afprøvede tekniske grænser. I dag er penge drivkraften bag hovedparten af it-kriminaliteten.

Hackere og malware-bagmænd gør sig megen umage for at slippe igennem forsvarsværker og undgå at blive opdaget. Fordi it-kriminalitet i dag udgør en sort økonomi, er de kriminelle blevet mere professionelle.

Det stiller krav til os på den anden side: Vi skal blive endnu bedre til at forhindre angreb og opdage dem hurtigt, når det ikke lykkes.

Derfor har vi brug for flere sikkerhedsfolk.

Væk fra teknologien

For 15 år siden var en it-sikkerhedsmand gerne en, der kunne konfigurere en firewall og administrere en antivirusløsning.

De evner er der stadig brug for. Men nye teknologier giver nye udfordringer.

Mange virksomheder lægger dele af deres it ud i skyen. Det giver ofte gevinster for sikkerheden: Nu bliver deres data beskyttet af en stor cloud-udbyder, som har mange kunders data at tage vare på.

Sikkerhedsspørgsmålene er de samme, som sikkerhedsansvarlige hele tiden har skullet besvare: Er der fx styr på backup og adgangskontrol?

Forskellen er, at de er kommet længere væk fra processen: Den sikkerhedsansvarlige kan ikke bare installere en firewall hos udbyderen af en SaaS-løsning (Software as a Service).

Derfor er der brug for nye kompetencer.

Sikkerhedsfolkene skal stadig kunne gennemføre en risikovurdering og finde frem til fornuftige forholdsregler. Men selve det udførende arbejde ligger hos cloud-udbyderen.

Så den sikkerhedsansvarlige skal blive god til at læse en kontrakt - og rette i den, hvis den ikke lever op til virksomhedens ønsker om sikkerhed.

Sådan kan du spare ressourcer

Automatisering sparer ressourcer

Cloud computing medfører imidlertid også muligheder for helt nye måder at gøre vores arbejde på.

Her tænker jeg på de API'er, som mange cloud-udbydere stiller til rådighed.

Via et API kan man sætte et script til automatisk at udføre en række handlinger.

Man kan for eksempel lade et program overvåge anvendelsen af en tjeneste. Når en bruger opfører sig mistænkeligt, kan programmet slå alarm, lukke sessionen ned eller på anden måde tage affære.

Jeg tror, automatisering er en nødvendig vej frem. Det har vi selv erfaret i DKCERT, hvor vi for nylig har automatiseret en række arbejdsgange i en af vores tjenester.

Det øger effektiviteten, så vi kan bruge flere kræfter på de mere ressourcekrævende sager.

Det samme vil ske hos andre, der beskæftiger sig med it-sikkerhed.

Jeg ser to gevinster ved det: For det første kan de ansatte slippe for nogle af de mere kedelige rutineopgaver og i stedet koncentrere sig om de mere spændende.

For det andet kan automatisering effektivisere sikkerhedsarbejdet, så vi ikke står og mangler en million mand.

Også her er der brug for nye kompetencer: Fremtidens sikkerhedsfolk skal være gode til at automatisere de opgaver, som de tidligere selv skulle have udført.

I den proces skal man være forsigtig, så automatiseringen ikke går ud over sikkerheden eller kvaliteten.

Mobilitet giver udfordringer

Foruden cloud er der en anden væsentlig tendens i it-verdenen: Alt bliver mobilt.

Den tendens passer fint sammen med overgangen til cloud. Det er nu engang nemmere at give adgang fra mobile enheder, når hele it-systemet i forvejen kan nås over internettet.

Men smartphones og tablets udgør også nye udfordringer. For eksempel er der langt større risiko for, at en smartphone bliver tabt eller stjålet end en skrivebords-pc.

Forretningens behov i centrum

Fremtidens sikkerhedsmedarbejder skal altså forstå blandt andet cloud, automatisering og mobilitet. Fælles for de tre elementer er, at de fører os længere væk fra teknologien.

I fremtiden handler informationssikkerhed i højere grad om forretningens behov. Den gode sikkerhedsmedarbejder forstår forretningssidens ønsker om sikkerhed og kan få dem implementeret.

Men vedkommende kan også argumentere for, hvornår det er nødvendigt at indføre sikkerhedsfunktioner, selvom de kan virke hæmmende for forretningens frie udfoldelse.

Så ja tak til flere sikkerhedsfolk - men de skal kunne andet og mere, end de kan i dag.

DKCERT (www.cert.dk) er et dansk Computer Security Incident Response Team. I samarbejde med tilsvarende CERT'er over hele verden indsamler DKCERT information om internetsikkerhed. DKCERT udsender advarsler og tager imod henvendelser om sikkerhedsrelaterede hændelser på internettet. DKCERT er en organisation i DeIC, DTU.

Shehzad Ahmad opdaterer en gang om måneden Computerworlds læsere med de seneste tendenser inden for informationssikkerhed.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S