Spiltest: Til kamp mod terrorister med tablet og automatgevær

Actionspillet Modern Combat 5: Blackout skyder vej for den traditionelle Shooter på de mobile enheder.

Artikel top billede

Du er smidt i kampstøvlerne på elitesoldaten Caydan Phoenix, som han tager kampen op mod terrorister i det idylliske Venedig.  Kuglerne suser forbi, og tempoet er højt - men ikke højere end at spillets brugerflade lige når at fortælle dig, hvordan du er en actionhelt på din mobile enhed.

Knap er det sidste hovedskud placeret i Modern Combat 5's første bane, før du hvirvles ind i en endnu større historie om terrororganisationer i Asien, grumme banditter og og hvad spiludviklerne fra Gameloft ellers har kunnet finde i kassen med action-klicheer.

Klicheer så tykke at interessen for historien går tabt i figurernes havnearbejdersprog, der er som taget ud af manualen for, hvordan dialog ikke længere skal skrives. Modern Combat 5 har absolut ingen ambitioner om at bevæge sig videre end de rent stereotype personbeskrivelser og plotelementer.

Teknologi over indhold

Det er imidlertid en mangel på ambition som Modern Combat 5 deler med Shooter-genren generelt - i stedet vælger Gamelofts spiludviklere at rette blikket mod de mere tekniske udfordringer, der ligger i at få spillet til at fungere med de mobile enheders begrænsede hestekræfter.

På seneste generation af iPad er Modern Combat således absolut visuelt imponerende på den der "det var alligevel utroligt, at tablet-spil kan blive så flotte" måde. Lys, skygger og en ragdoll-fysisk gør den visuelle spiloplevelse overbevisende. Men inden fascinationen får helt overtaget, er det også vigtigt at huske på, at Modern Combat 5 bør vurderes som en Shooter og ikke en teknisk præstation.

Som Shooter holder Modern Combat 5 sig til genrens konventioner og skabeloner og er i sagens natur en videreudvikling og finpudsning af de fire tidligere spil i serien - hvilket i sig selv er meget karakteristisk for Shootere. 

Som genren foreskriver, byder spillet derfor på både single- og multiplayer, som endda eksisterer side om side, således at resultaterne for begge indgår i et fælles pointsystem, der lader spilleren opgradere spillets fire klasser, Recon, Heavy, Assault og Sniper samt deres udstyr.

Det fælles pointsystem er fremragende, fordi single- og multiplayer på den måde ikke føles som to separate spil i samme pakke. Desværre betyder det også, at den mobile enhed skal være online, også selvom der kun spilles singleplayer-missioner.

Traditionelt korridordesign og tvivlsom styring

Singleplayer-missionerne fokuserer primært på at skyde sig gennem terrorister, men suppleres af afbræk, hvor spilleren for eksempel er placeret ved en maskinkanon i en motorbåd, eller på tid skal rydde lokale efter lokale for skurke.

De enkelte missioner er små i såvel omfang som tid, og hvor hardwaren visuelt presses til det yderste, skånes den i forhold til banedesign, som er rent lineært, let kedeligt korridordesign, hvor nye fjender automatisk aktiveres på bestemte steder i banen.

Multiplayer er til sammenligning et noget andet projekt at kaste sig ud i, med større baner at spurte omkring på, og ikke mindst menneskelige modstandere, som modsat den kunstige intelligens er alt andet end forudsigelige. Men det er så også her, spillets styring for alvor bliver en udfordring - beherskes den ikke fuldt ud, er multiplayer en ren dødsfælde.

Spiludviklerne har virkelig forsøgt at finpudse den berøringsfølsomme skærms brugerflade, så den er tæt på at kunne fungere i en Shooter - men systemet får en almindelig spilkonsols controller til at føles som det regulære præcisionsinstrument, som styring med mus og tastatur normalt er i en Shooter.

Modern Combat 5: Blackout er, når der tages højde for alle hardwareplatformens begrænsninger, et udmærket, om end meget klichefyldt, spil - og det peger i en retning, hvor mobile enheder kan tilbyde temmelig komplekse spiloplevelser. Men søges en virkelig solid Shooter-oplevelse, så skal den fortsat findes på konsol eller pc.

iOS 

Google 

Windows Phone

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car