Den væsentligste hindring for it-sikkerhed: Hverdagens travlhed

Klumme: It-afdelingens behovspyramide placerer informationssikkerhed på toppen - og det er en dårlig placering.

Artikel top billede

Har du kigget logfilerne fra firewallen igennem?

Næppe. Men du gør det, så snart du lige har fået printeren på første sal til at fungere igen og oprettet den nye bruger i ERP-systemet.

Ikke?

Hverdagen for mange it-folk består af en nærmest ubrudt række af afbrydelser i det, de egentlig skulle beskæftige sig med.

Jeg tænker på brandslukning af typen "Min mail virker ikke" eller "Vi skal bruge en projektor i det nye mødelokale."

Den slags opgaver tager tid fra dem, vi burde fokusere på.
It-behovspyramiden

Det enkle diagram

Jeg har berørt emnet kort i tidligere klummer. Men for nylig faldt jeg over et diagram, der illustrerer problemet meget enkelt og sigende.

Diagrammet er udarbejdet af en amerikansk analytiker, Wendy Nather fra 451 Research.

Hun har taget udgangspunkt i den gode, gamle Maslows behovspyramide.

Titlen er ganske rammende: "The hierarchy of IT needs. Or, why you can't get your management team to take security seriously."

Ligesom Maslow begynder pyramiden nedefra med de mest basale behov.

Hos Maslow er det menneskets behov for mad, varme og et sted at sove.

Wendy Nathers pyramide handler om kravene til it-funktionen. Pyramiden er opbygget ud fra, hvilke trusler it-folk tager mest alvorligt.

Derfor lyder det nederste krav ganske enkelt: "Få det til at køre."


Den største trussel for en it-ansat er, at systemet ikke virker.
Sikkerheden kan vi altid kigge på senere - den er alligevel irrelevant, hvis systemet ikke er i luften.

Hold det kørende

Næste trin på pyramiden går ud på at sikre, at systemet bliver ved med at køre. Det må ikke løbe tør for diskplads.

En ændring må ikke sætte det ud af drift. Strømmen må ikke blive afbrudt.

Den kender enhver, der har installeret de seneste rettelser fra Microsoft for derefter at se blue screen of death på brugernes skærme.

På pyramidens tredje trin skal vi undgå, at den nye it-løsning smadrer noget i resten af vores it-system.

Det fjerde trin handler om at ændre på vores nye løsning uden at ødelægge den.

Og sådan fortsætter det op ad pyramiden: Trin efter trin med de trusler som vi it-folk prioriterer i hverdagen.

Går det galt på et af trinene, rutsjer vi hele vejen ned til bunden og må begynde forfra med at få det til virke.

Truslen fra revisoren

Jeg er særlig glad for Wendy Nathers næstøverste trin: Beskyt mod auditører og sikkerhedsrevisorer.

Det lyder måske kættersk, men i mange organisationer vejer hensynet til at bestå en auditering tungere end ønsket om at beskytte mod rigtige angreb.

At beskytte mod angribere er placeret allerøverst på Wendy Nathers pyramide. En ganske lille trekant afslutter hendes pyramide, hvor alle de øvrige hensyn fylder langt mere.

Trist, men sandt.

I dagligdagen har de færreste it-organisationer ressourcer til at arbejde aktivt med informationssikkerheden.

Nedskriv procedurer

Som jeg før har skrevet, mangler sikkerhedsarbejdet i de fleste organisationer tre ting: Tid, penge og ressourcer i form af arbejdskraft.

Det får vi kun, hvis ledelsen erkender behovet for informationssikkerhed.

Medarbejdere prioriterer de opgaver, deres ledelse giver dem besked på at prioritere - eller de opgaver, de selv finder mest presserende.

Hvis medarbejderen sidder med næsen nede i logfilerne, og en frustreret bruger kommer ind på kontoret og beder om hjælp til sin pc, er det meget forståeligt, at medarbejderen vælger at hjælpe sin kollega først.

Derfor skal der være styr på forretningsgangene.
Aftalte og nedskrevne processer sikrer, at sikkerhedsmedarbejderen ikke bliver afbrudt med brandslukningsopgaver.

En central servicedesk er første skridt på vejen. Her indsamler it-afdelingen fejlmeldinger og ønsker fra brugerne, så de kan prioriteres og fordeles til medarbejderne.

Ønsker du flere råd om effektivisering af it-arbejdet, kan jeg varmt anbefale ITIL (Information Technology Infrastructure Library).

Hvis it-afdelingerne får bedre styr på dagligdagen, bliver det muligt at rykke sikkerheden længere ned i it-behovspyramiden - og det vil være til gavn for os alle.

DKCERT (www.cert.dk) er et dansk Computer Security Incident Response Team. I samarbejde med tilsvarende CERT'er over hele verden indsamler DKCERT information om internetsikkerhed. DKCERT udsender advarsler og tager imod henvendelser om sikkerhedsrelaterede hændelser på internettet. DKCERT er en organisation i DeIC, DTU.

Shehzad Ahmad opdaterer en gang om måneden Computerworlds læsere med de seneste tendenser inden for informationssikkerhed.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S