Salg af fladskærme i frit fald: Sådan rammer det Elgiganten

Landets største elektroniksupermarked tjener stadig masser af penge, men en regulær nedsmeltning på markedet for fladskærms-tv går hårdt ud over omsætningen.

Artikel top billede

2013 bød på knap så voldsom trængsel og alarm i landets absolut største elektronik- og hvidevarekæde, Elgiganten, som for første gang i ti år måtte se sin omsætning falde.

Tilsammen røg der godt fem milliarder kroner (5.017 millioner kr.) gennem dankort-terminalerne i Elgigantens 32 varehuse. Det er 124 millioner kroner - eller tre procent - mindre end rekordåret 2012.

Tilbagegangen skyldes ifølge Elgigantens danske direktør Peder Stedal først og fremmest en regulær nedsmeltning i salget af de fladskærms-tv, som i årevis har været en af de helt store sællerter i branchen for underholdningselektronik.

"Radio & tv-markedet gået fra et højdepunkt på 780.000 solgte enheder ned til cirka 450.000. Det er et marked, der har været i frit fald, og det kan vi selvfølgelig se på vores omsætning. Men på trods af den store nedgang kan vi glæde os over, at vi stadig tager markedsandele," siger Peder Stedal.

Får stadig overskud

Der er dog langt fra tale om krise for den danske udgave af succesfulde butikskæde, der ejes af den britiske koncern Dixons.

For trods nedgangen i salget holdt Elgiganten fast i et solidt overskud før skat på 143 millioner kroner.

"Hvis vi kigger på vores generelle performance, er vi sindsygt glade," siger Peder Stedal, som dog ikke vil afsløre detaljer om, hverken hvordan omsætningen er fordelt på varegrupper eller hvor stor en del af salget, der går gennem Elgigantens webshop.

At der fortsat er gang i forretningen understreges også af, at Elgiganten i løbet af 2015 åbner sin fjerde såkaldte megabutik i Hillerød.

Når det gælder udsigten til, at der igen kommer gang i Elgigantens vækst er Peder Stedal ikke særlig konkret, men nøjes med at tale om, at han forventer "en fortsat styrket position på det danske marked", som han udtrykker det.

Han fortæller dog, at Elgiganten fortsætter sin satsning på at sælge it til erhvervskunder, som er et forretningsområde, der har været i gang det seneste år.

Det kan du læse mere om her.

"Vi har en god platform for salg til virksomheder i vores varehuse," lyder det fra Peder Stedal.

Læs også:

It-butikkernes vilde rutsjetur

Fem grunde til at din lokale pc-forhandler er forsvundet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S