Nyt materiale viser lovende takter: Kan føre til ekstrem batteri-levetid

Et nyt materiale med navnet 'LLZO' vil måske kunne føre til et gennembrud for udviklingen af de ekstremt kraftige lithium-luft-batterier.

Artikel top billede

(Foto: Foto: StoreDot)

Batterilevetiden er et af de store udfordringer i en tid, hvor mobilitet og udviklingen af features og funktioner i tablet-computere, smartphones og lignende går meget hurtigt.

Mange virksomheder og organisationer arbejder således på at øge batterilevetiden på forskellige måder.

Blandt andet er der blevet udviklet et superbatteri, der kører på sukker, mens britiske forskere har udviklet en metode, hvor maskiner kan køre på urin.

Det kan du læse mere om her: Forskere: Fremtidens robotter kan køre på urin.

Et amerikansk forskerhold er i færd med at udvikle et helt nyt materiale, som de vurderer vil kunne lagre op til 10 gange så meget energi som de lithium-ion-batterier, der i dag anvendes i langt de fleste bærbare apparater.

Materialet hedder 'LLZO' og skal anvendes til at konstruere lithium-luft-batterier.

Man har kendt til metoden længe, men hidtil er lithium-luft-teknologien blevet regnet for at være for ustabil til at kunne anvendes i kommerciel produktion.

Nået den maksimale ydeevne

Ifølge forskeren Cheng Ma fra Oak Ridge National Laboratory, der står bag forsøgene, har Lithium-ion-batterierne nået deres maksimale ydeevne.

"Vi er nødt til at tage noget radikalt anderledes i anvendelse, og vi tror, at det vil blive lithium-luft-batterierne," siger han til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Ifølge ham vil lithium-luft-batterierne især være nyttige i for eksempel biler og lignende, mens deres kemiske sammensætning vil gøre dem mindre anvendelse i bærbare computere og mobile enheder.

Ifølge teorien vil LLZO kunne stabilisere lithium-luft-batterierne så meget, at de vil kunne anvendes.

Det skyldes, at lithium-luft-batterierne anvender en vandbaseret elektrolyt og en lithium-anode, mens lithium-ion-batterierne anvender en positiv katode og en negativ anode med elektrolytter imellem sig, hvilket gør det muligt at opbevare de ladede lithium ioner, der bevæger sig mellem katode og anode, når batteriet lader og den anden vej, når det aflader.

Lithium-luft-batteriets anderledes konstruktion gør, at det er mere ustabilt.

Men her kan LLZO anvendes som stabiliserende faktor i batteriet - især når det aflader, lyder det fra forskerholdet.

Også andre har været i gang med at udvikle ilt-baserede batteriem hvilket du kan læse mere om her: Nyt luft-batteri lever 10 gange længere.

Læs også: Få år ude i fremtiden: Sådan kan batterilevetiden på din bærbare øges til 50 timer

Gyldendal A/S

CMS-udvikler med lyst til full-stack

Københavnsområdet

Økonomistyrelsen

Product Owner til RejsUd

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S