E-handel: It-løsninger giver comeback til den klassiske butik

Flere butikskæder arbejder med at ombygge deres webshops, så de understøtter salget i den klassiske fysiske butik. Det kan nemlig øge salget. Se her, hvordan det hænger sammen.

Artikel top billede

"Den har vi desværre ikke hjemme, men jeg kan bestille den, så vi har den på onsdag - eller måske torsdag."

Ikke nogen ideel situation for dig som kunde. Men lige så skidt er det for en butik, som udover at skuffe en kunde også mister omsætning og indtjening.

Men hvad nu, hvis ekspedienten kan bestille din vare direkte i butikkens egen webshop, og sørge for at den bliver leveret til din privatadresse?

Eller at du har bestilt varen på nettet, og at du kan være sikker på, at den står klar i butikken til afhentning om to timer.

Den slags koncepter kan forvandle e-handel fra at være strøgbutikkerne fjende nummer et, til at nettet bliver detailhandelens bedste ven.

Det siger direktør Lars Hedal fra it-firmaet Hedal, Kruse, Brohus, som lever af at udvikle færdige webshop-løsninger til blandt andet retail-kæder.

Og integrationen mellem en webshop og den fysiske butik er lige præcis den vej, som mange traditionelle butikskæder, der sælger alt fra tøj, elektronik, bøger, legetøj og kosmetik, er på vej nedad.

Den største trend i e-handel

"Der sker rigtig meget på det her område, og lige nu er den allerstørste trend i indenfor e-handel, at man prøver at få de fysiske butikker til at smelte sammen med webshoppen," siger Lars Hedal, som blandt sine kunder tæller kæder som Intersport, Matas og Inspiration.

"I den kommende julehandel vil man opleve at ekspedienterne går rundt med en lille tablet på sig. Så hvis varen er udsolgt, kan ekspedienten sælge den til dig via sin tablet-computer. Dybest set er ambitionen, at udstyre alle ekspedienter med en webshop, som de har i lommen," siger Lars Hedal.

Han vil dog ikke løfte sløret for, hvilke af hans egne kunder, der er på vej med den slags løsninger.

"Det må jeg ikke," griner han.

"Det er meget følsomt. Det er der, slaget om markedet kommer til at stå i fremtiden - at få webshoppen og butikken til at smelte sammen på den rigtige måde," siger han.

Matcher prisen

Han peger på, at de klassiske butikskæder de seneste år har arbejdet hårdt for at blive konkurrencedygtige og matche e-butikkernes priser.

Gamle dyder som høflig betjening, god service og vejledning kan så få en renæssance og igen blive det, som lokker kunderne ind ad døren og får dankortet op ad lommen.

"Nu er det convenience, der driver store dele af den danske e-handel. I mange år var det sådan, at hvis du købte på nettet, så kunne du spare penge. Men så begyndte de fysiske forretninger - specielt indenfor forbrugerelektronik - at matche de priser, man kan få på nettet. Og når priserne er de samme på nettet og i en fysisk forretning, så er ting som service og returnering af varer nemmere i en fysisk forretning," siger Lars Hedal.

Som leverandør af færdige e-handelsløsninger har han allerede mærket, at butikskæderne er ved at genvinde pusten.

"I mange år har vi talt om de her rene dotcom-virksomheder som Amazon. Men det er ikke længere der, vi ser væksten i onlinesalget. Nu kommer væksten fra de klassiske detailkæder. De er kommet senere i gang. Men de kan én ting, som de rene onlinespillere har svært ved. De kan gøre det mere bekvemt for kunden," siger Lars Hedal.

Han nævner en undersøgelse fra tøjbranchen, hvor op mod 25 procent af de kunder, der kommer ind ad døren, går hjem uden at have købt noget, fordi den vare de ville købe ikke var på hylden i den rigtige størrelse eller farve.

"Formålet med de nye webshop-løsninger er at få fat i den omsætning man i dag går glip af," slutter Lars Hedal.

Læs også:

Fætter BR rykker webhandel ind i de fysiske butikker

Gik nye veje: Sådan fik vi en kæmpe-optur i web-butikken

Fynsk it-milliardær spinder guld på e-handelsløsninger

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S