Apple bløder op over for sine forhandlere: Giver grønt lys til helt nyt område

Apple-forhandlere får lov til at hjælpe kunderne med automatisk konfigurering af iPads og iPhones. Det er tegn på, at Apple erkender, at forhandlere er nødvendige for at få succes på erhvervsmarkedet.

Artikel top billede

Apples bløder nu en lille smule op for sin ellers ekstremt stramme styring og lader en række af sine partnere og forhandlere få en bid af markedet for management- og deploymentservices.

Den overraskende åbning betyder, at Apple Premium Resellers nu får mulighed for selv at stå for at servicere deres kunder gennem det såkaldte Device Enrollment Programme (DEP). Det oplyser Apples danske pressebureau.

DEP-programmet sigter især på at gøre udrulningsfasen mere smidig, hvilket ifølge Apple længe har stået højt på ønskelisten i kundernes it-afdelinger.

Rent praktisk kan Apples partnere nu tilbyde automatisk konfigurering af devices, ligesom man kan automatisere oprettelse af de enkelt medarbejderes devices og brugerprofiler.

Programmet er blandt andet rettet mod uddannelsesinstitutioner, men omfatter også andre typer af virksomheder.

Gennem DEP-programmet kan kunder, der har købt en såkaldt mobile device managemnt-løsning (MDM), nu styre deres flåde af Apple-devices og få udrullet apps og anden software gennem Apple-forhandlerne i stedet for som hidtil at skulle købe ydelsen direkte fra Apple.

Hård styring

Apple har altid haft ry for meget hård styring af priser og leverancer og kunderelationer, som er en central del af Apples meget stærke brand.

Den stramme styring har været en væsentlig forklaring på firmaets astronomiske indtjening.

Men med den seneste åbning overfor sine forhandlere løsner Apple en smule på tøjlerne.

Det ligger i logisk forlængelse af, at Apple har signaleret, at man nu vil satse på at få foden indenfor på erhvervsmarkedet.

Trækket kan ses som tegn på, at Apple har måttet erkende, at man med ambitionerne om at få fat i erhvervskunderne på mange måder befinder sig i et fundamentalt andet terræn end i det consumersalg, som har båret Apple fremad gennem den sidste 10-15 år.

En væsentlig komponent i et fremstød mod erhvervskunderne er at inddrage partnere og forhandlere, som både er mere fleksible og tættere på kunderne end det stærkt centraliserede Apple selv kan kapere.

Tidligere i denne måned kom det frem, at Apple er langt fremme med planer om at gå ind i markedet for forretningsapplikationer til især enterprisemarkedet.

Apple er også gået i partnerskab med IBM om et tættere samarbejde indenfor forretningssoftware med præinstallerede apps til iPhones og iPads.

Et tilsvarende partnerskab med Microsoft har ført til, at kunder kan købe Office-programmer, som kan køre på Apples hardware.

Læs også:

Apples erhvervs-planer tager form: Sådan skal du kapres som kunde

Apple og IBM på trapperne med nye fælles-produkter

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S