Atea-opkøb: Flere firmaer var ude efter Axcess

Axcess-direktør og hovedaktionær Stig Abildsø har de seneste måneder forhandlet til flere sider, før han besluttede sig for at sælge sit selskab til Atea. Se her, hvem der også var ude efter selskabet.

Både danske og internationale spillere var med i slutspillet, da netværksforhandleren Axcess forhandlede om salg af virksomheden.

Ifølge Computerworlds oplysninger har både KMD og TDC's netværksselskab Netdesign været i forhandlinger om køb af Axcess. Men også den i Danmark ret ukendte koncern Dimension Data har undervejs vist interesse for at bruge Axcess som et brohoved til at komme ind på det nordiske marked.

I sidste ende valgte hovedaktionær og direktør, Stig Abildsø, dog at sælge sin virksomhed til Atea, som i går lagde 317 millioner kroner på bordet i et af årets mest markante opkøb i den danske it-branche.

Stig Abildsø selv fortæller til Computerworld, at forhandlingerne forhandlingere om salget har været i gang i "nogle måneder".

Han bekræfter samtidig, at flere virksomheder var interesseret i at købe det succesfulde it-firma. Han vil dog - "af respekt for virksomhederne", som han udtrykker det - ikke sætte navn på, hvilke firmaer der er tale om.

"Der var flere dialoger i løbet af den proces, som vi startede for nogle måneder tilbage. Og ja, der har været flere spillere inde i processen," siger Stig Abildsø til Computerworld.

Pressede prisen op
Med flere interesserede købere i baghånden har Axcess ejere været i en gunstig forhandlingsposition, og det er sandsynligt, at det har været med til at presse købsprisen. Det ønsker Stig Abildsø dog ikke at kommentere.

"Men du sidder i en salgssituation, hvor der er udbud og efterspørgsel. Hvis du selv stod og skulle købe en vare, og der kun var én tilbage, og der blev budt, så er det en del af processen," siger Stig Abildsø.

Hverken KMD eller Netdesign ønsker at kommentere, om de har budt på Axcess, men begge steder peger man på, at man på det seneste har foretaget større eller mindre opkøb af virksomheder.

Atea bliver størst
Hos Axcess fortæller Stig Abildsø, at beslutningen om at sælge til Atea er resultatet af længere tids overvejelser om, hvor Axcess skulle bevæge sig hen.

"Vi har i bestyrelsen spurgt os selv, om vi selv skulle satse på en konsolidering. Skulle vi udvide geografisk, eller om vi skule gå ud i noget fusion - køb eller salg. Alle de aspekter har vi kigget på. Det er så endt med, at vi nu har sagt, at det bedste er, at Axcess bliver solgt til Atea," lyder det fra Stig Abildsø.

Med købet af Axcess fordobler Atea sin markedsandel på markedet for Cisco-løsninger, som hidtil har været en central del af Axcess forretning.

Atea bliver nu suverænt den største enkeltleverandør af netværksløsninger på det danske marked, mens KMD og Netdesign sammen med firmaet Conscia må slås om andenpladsen.

Læs også:

Axcess-opkøb varsler nye tider for Atea

Her er hemmeligheden bag Axcess' succesridt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.