Microsofts C5-eventyr kan ende som et mareridt

Computerviews: Økonomisystemet C5 har i mange år været et gulddæg, som skaffede masser af kunder til Microsofts danske ERP-forretning. Men en ny cloudbaseret version af C5-programmet er ved at skabe iltmangel i softwaregigantens partner-økosystem.

"Før i tiden var det sådan, at hvis man skulle starte en forretning, så sagde ens revisor, at man skulle have en C5. Men det siger han ikke mere."

Så klart formulerede direktør Anders Thomsen fra it-firmaet It Business Center for et par dage siden her i Computerworld det problem, som over de seneste år har ramt Microsofts klassiske økonomiprogram C5.

Bag citatet gemmer der sig en historie om, hvordan Microsofts højt profilerede cloud-strategi kan risikere at smadre en forretningsmodel, som har skaffet smør på brødet for hundredevis af små C5-forhandlere.

Det er også historien om, hvordan amerikansk mentalitet og forståelse af it-markedet ikke bare en-til-en kan overføres til en dansk virkelighed.

Men måske allervigtigst er det historien om, at de kunder, som i sidste ende skal betale for produkterne, ikke længere lader sig dupere af Microsoft-navnet.

De vil bare have et it-system, der fungerer og som gør deres forretning stærkere og mere effektiv.

De seneste par dage har Computerworld kunnet fortælle, hvordan produkter som det dansk udviklede Aplicor og ikke mindst det populære e-conomic er gået på strandhugst hos Microsoft.

De to firmaer har indgået partnerskaber med en stribe it-forhandlere, som i årevis har været bundloyale over for Microsofts ERP-produkter som C5 og Dynamics NAV.

Nemme at tage i brug
Meldingen fra forhandlerne er klar.

De har brug for produkter som e-conomic og Aplicor, der er nemme at tage i brug, og som forhandlerne kan bruge som første skridt til at skabe en langvarig relation til kunderne.

Den rolle som en fødekæde for nye kunder sad C5 og Microsoft indtil for få år siden solidt på.

Men som det indledende citat illustrerer, er det ikke længere tilfældet.

Relancering spiller vigtig rolle
En vigtig forklaring er den relancering af C5, som Microsoft foretog for et års tid siden.

Kernen i det gamle C5 blev skiftet ud med mere tidssvarende teknologi fra Microsofts Dynamics NAV.

Det betød blandt andet, at mange af de eksisterende C5-forhandlere måtte en tur på skolebænken for at lære, hvordan man koder og laver kundetilrettede løsninger på den nye platform.

Dejligt, men også dyrt - både for Microsofts partnere, men også for de kunder, som bogstaveligt talt i flere årtier har brugt de løsninger, som forhandlerne har udviklet til C5-platformen.

Den øvelse har fået mange af de gamle C5-forhandlere til at gå på udkig efter alternativer, og det har banet vejen for den aktuelle offensiv fra Microsofts konkurrenter.

Ironien i historien er, at både Aplicor og e-conomics' meget enkle systemer er bygget på en cloudbaseret platform.

Lige præcis det, som Microsoft i årevis har prædiket for sine partnere.

Så hvad er det lige, der er gået galt?

En del af forklaringen er, at C5 er et rent dansk produkt, som i praksis ikke sælges på andre markeder end det danske.

Og selv om C5 er en gigant på de danske marked er det stadig en lilleput i global sammenhæng. Slet, slet ikke er noget, der imponerer i Microsofts hovedkvarter i Redmond.

Det illustreres bedst af et indlæg i Computerworlds debatforum, hvor en af vore læsere ironiserer over et indgangsspørgsmål fra et af Microsofts certificeringskurser. Det lyder sådan her:

"Du er systemansvarlig i en mindre virksomhed med 1.500 pc-brugere."

Den tager vi lige igen:

"Du er systemansvarlig i en mindre virksomhed med 1.500 pc-brugere."

Hvor mange på dansk marked?
Citatet fortæller, hvor stærkt den amerikanske opfattelse af it-markedet står internt i Microsoft.

For tænk lige efter: Hvor mange af den slags kunder findes egentlig på det danske marked?

Og hvor nemt er det så lige for Microsoft i Danmark at få velsignelse - og økonomi - til at servicere C5's partner-økosystem, hvor den typiske har færre end 20 brugere.

Til illustration: Flere kilder fortæller udenfor referat, hvordan det mandskab hos Microsoft, som skal hjælpe forhandlerne med at udviklere deres forretning over de seneste par år er skåret kraftigt ned.

Det er ikke sket, fordi Microsoft i Danmark er "ligeglad med partnere", som ellers er opfattelsen blandt nogle forhandlere.

Strategiske beslutninger
Årsagen skal måske søges i, at de strategiske beslutninger, som sætter dagsordenen "bliver taget udenfor Danmark", som direktør i indkøbskæden CBC, Peder Hvejsel tidligere har udtrykt det overfor Computerworld.

Men vil det så lykkes for konkurrenterne at vippe Microsoft af pinden?

Partnerchef for Microsoft Danmarks Dynamics-forretning, Maja Løve Dybdahl, er tilsyneladende ikke så bekymret. Hun peger blandt andet på, at det for en forhandler er dyrt at holde en forretning med flere forskellige ERP-produkter kørende.

Og det har hun fuldstændig ret i. Jo flere og jo mere avancerede produkter, jo større er kravene til den tekniske viden og det salgsapparat som den enkelte forhandler skal vedligeholde.

Men den pointe kan også ramme Microsoft selv og få partnere til helt at droppe Microsoft til fordel for konkurrerende ERP-produkter som for eksempel economic og Aplicor.

Læs også:

Microsofts danske partnere fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter

25 år med Navision




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Business Tech Event: Kunstig intelligens som konkurrenceparameter - fra teknologi til etik

Kunstig intelligens og machine learning åbner op for utallige nye muligheder for virksomheder, borgere og samfund – men hvordan udnytter man teknologien til at skabe konkurrence fordele, og hvordan sikrer man sig, at teknologien udnyttes etisk ansvarligt? Hør blandt andet hvordan Vestas arbejder med kunstig intelligence.

25. august 2020 | Læs mere


Introduktion til AI – kom rigtigt fra start og drag fordel af kunstig intelligens

På dette digitale HowTo seminar får du en stribe eksempler på, hvordan AI kan hjælpe dig med at løse opgaver og skabe indsigt i din forretning. Tilmeld dig og få inspiration til at komme i gang med AI baseret på konkrete input og erfaringer.

27. august 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Pengene fosser ud af Pleo: Tabte 76 millioner kroner i 2019 - men alt går efter planen, meddeler direktør Jeppe Rindom
Fintech-virksomheden Pleo kommer ud af 2019 med et rekord-underskud på 76 millioner kroner efter store investeringer og kraftig opmanding.
Computerworld
Pengene fosser ud af MobilePays kasse: Har tabt 157,6 millioner kroner i 2019
MobilPay kommer ud af 2019 med et dundrende underskud 157,6 millioner kroner.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.