Milliardhandel: Norsk kapitalfond køber dansk it-succes

Den succesfulde it-distributør EET Europarts får nye ejere, efter at den norske kapitalfond FSN har lagt et milliardbeløb på bordet.

Artikel top billede

Efter en årrække med solide resultater og voldsom vækst bliver der nu skiftet ud i ejerkredsen bag den dansk-baserede it-distributør EET Europarts.

Ifølge en pressemeddelelse fra EET, er det den norske kapitalfond FSN, der efter fire år overtager aktie-majoriteten i selskabet fra svenske Alipes.

Parterne oplyser ikke salgsprisen, men ifølge Berlingske har FSN lagt omkring 1,2 milliarder kroner på bordet.

Det svarer til, at de hidtidige ejere siden overtagelsen i 2011 nu har scoret en gevinst på mellem en halv og trekvart milliard kroner.

Ifølge avisen har flere kapitalfonde været i opløbet om at købe EET Europarts, efter at et forsøg på en børsnotering i efteråret 2014 blev lagt i skuffen som konsekvens af skandalen omkring OW Bunker.

Vil have vækst i hele Europa

Ejerskiftet kommer dog ifølge koncernchef John Thomas ikke til at ændre noget i EETs strategi, hvor man fortsat vil satse på en kombination af organisk vækst på eksisterende markeder og opkøb indenfor nye forretningsområder.

"Vi skal fortsætte vores vækst i hele Europa på samme måde, som vi har gjort i mange år. Selvom vi anses for at være store, er vi er stadig væk en lille fisk, der skal udvikle sig stille og roligt de næste fem-seks år. Man vil se vores produktportefølje blive bredere. Desuden har vi en række forretningsområder, hvor vi fortsat er en mindre spiller selv i de forholdsvis modne markeder," siger John Thomas, som forventer, at EET Europarts i år vil gennemføre tre opkøb.

De nye ejere forventer, at kunne fortsætte striben af solide resultater. De sidste fem-seks år har EET Europarts udover konstant fremgang i indtjeningen næsten fordoblet sin omsætning gennem organisk vækst, men i lige så høj grad gennem en aggressiv opkøbsstrategi.

Partner i FSN, Thomas Broe-Andersen, siger til Berlingske, at man forventer, at man kan fordoble indtjeningen over de næste fem år.

"Når vi kigger på investeringsmuligheder, vil vi gerne finde de selskaber, der er bedre positioneret end andre i deres industri. Det mener vi EET er. De er markedsledende, og de er i en fragmenteret branche, hvor de kan fortsætte med at tage markedsandel," lyder det fra Thomas Broe-Andersen.

EET Europarts kan om kort tid præsentere en 2014-regnskab med en omsætning på næsten 1,8 milliarder kroner. Koncernen er i dag til stede i 27 lande. Derfor arbejder man ifølge John Thomas i dag som en virksomhed, der har hele Europa som sit hjemmemarked.

Læs også:

Udenlandske it-distributører kigger sultent på Danmark

It-firma runder ny milepæl - men direktøren er lidt skuffet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil