Outsourcing er stadig et kæmpe hit i Danmark - og de globale leverandører har fået fat

Klumme: Outsourcing hitter fortsat i Norden, og amerikanske og indiske leverandører er blevet normen, viser en ny undersøgelse. De lokale leverandører er fanget i midten.

Artikel top billede

(Foto: Jakub Jirsak)

Indiske outsourcing-leverandører er fortsat i høj kurs både i Danmark og resten af Norden.

Det viser en dugfrisk outsourcing-undersøgelse, som PA har udført i samarbejde med Whitelane.

I undersøgelsen har flere end 320 kunder i Norden evalueret flere end 1.000 it-outsourcing-kontrakter.

Undersøgelsen viser, at hele 40 procent af kunderne forventer at outsource mere end hidtil, mens kun 10 procent forventer at outsource mindre (herunder også insourcing).

Dette billede er konsistent med sidste års undersøgelse, og understreger også, at det nordiske marked er det største vækstmarked i Europa.

Indiske leverandører har tilfredse kunder

Netop derfor er det også tydeligt, at de globale leverandører investerer voldsomt i Norden, både i forhold til lokale ressourcer og i forhold til at vinde markedsandele - og det gør de godt. 

Således er fire ud af de fem bedste i undersøgelsen - baseret på kundernes tilfredshed med deres it-outsourcing-leverandører - også indiske.

Kun Accenture har formået at klemme sig ind på en nordisk fjerde plads, ligesom sidste år.

Det er til gengæld flot at se både KMD og NNIT indtage sjette- og syvende-pladsen på nordisk bane i et marked, som er presset af de indiske leverandører samt de store amerikanske og en række mellemstore leverandører.

Near- og offshoring har bidt sig fast

Near- og offshoring er udbredt og accepteret i Norden
Mere end 75 procent af respondenterne angiver, at de anvender near- og/eller offshoring i deres leverancemodel af it-services i dag.

Det er et højt tal, som viser, at near- og offshoring er blevet et naturligt element i leverancemodellerne hos både leverandører og kunder.

Interessant er det dog også, at tilfredsheden er over 70 procent for begge leveranceformer, hvilket er langt højere end i mange andre europæiske lande.

Kunderne kvitterer da også for tilfredsheden ved at forvente endnu mere near- eller offshoring inden for de næste par år, og særligt inden for applikationsområdet.

Kræver modenhed hos kunden

Den høje grad af tilfredshed er ikke blot et resultat af modne leverancemodeller hos leverandørerne, men også øget modenhed hos kunderne.

Brug af near- og offshoring kræver en vis modenhed hos kunden, som forstår at udnytte fordelene, dæmme op for de kulturelle forskelle og velovervejet udvælge, hvilke dele som egner sig til at blive flyttet ud i verden.

Hvad gør leverandørerne med tilfredse kunder så bedre end de andre?

TCS og de øvrige topscorere i undersøgelsen tilgår markedet meget velovervejet.

De er organiseret efter og forstår kundernes industri i dybden, hvilket giver dem en fordel i forhold til visse af deres konkurrenter.

Flere af de indiske leverandører er desuden i stigende grad begyndt at etablere sig lokalt i Norden, og disse leverandører investerer også aktivt i et langsigtet tillidsforhold med deres kunder.

Leverandørerne er interesserede i et reelt kvalitetsløft af deres kunders it - og i nogle tilfælde forretningsmæssige værdi - og hjælper kunderne og løser problemer, før alle betalingsbetingelser er på plads.

Det er alt sammen elementer, som betyder noget for de nordiske kunder.

Så forskellen mellem de amerikanske og indiske leverandører udjævnes støt i takt med, at de fleste amerikanske leverandører har fået deres globale leverancemodel til at fungere, og de indiske etablerer sig lokalt.

De lokale leverandører er derfor fanget i midten, og de er nødt til løbende at levere omkostningseffektive leverancer via globale partnere eller centre, mens deres lokale ledelse kan levere kort eskalations- og beslutningsvej i forhold til de andre globale leverandører.

Hvad bør du så gøre som outsourcing-kunde?

Man bliver - desværre - ikke en lykkelig outsourcing-kunde af alene at gå efter en af topscorerne i denne tilfredshedsundersøgelse, ligesom man ikke nødvendigvis bliver en utilfreds kunde af at vælge en leverandør i den tungere ende af feltet.

Det handler om at finde det rette match på en lang række forskellige parametre - herunder kultur, leverancemodel og governance.

Du kan i øvrigt læse mere i et af mine tidligere indlæg om, hvordan man vælger den rette outsourcing-leverandør.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    TV2

    Android App Developer til TV 2

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S