Giver du ERP-systemet skylden for dårlig leveringsservice?: Her er den virkelige skurk

Klumme: ERP-systemet får ofte skylden for manglende leveringsservice, men det er sjældent fair. I stedet skal man analysere flowet i virksomheden, og det er der er mange penge i.

Har I styr på jeres leveringsgrad?

"Selvfølgelig," vil de fleste virksomheder sige, "men det kunne være bedre."

I de fleste virksomheder kæmpes den klassiske kamp mellem salg, produktion, lager og indkøb.

Salg vil gerne have lageret øget - mens produktion og indkøb gerne vil have længere lead time.

Derfor opstår dilemmaet. Men har man nu helt styr på hvad, der påvirker leveringstiderne og servicegraden i forhold til ERP-systemet?

Langt de fleste virksomheder giver skylden for manglende leveringsservice til deres ERP-system - men er det nu fair?

De fleste ERP-systemer kigger på antal stk. på lager først, og herefter kigger systemet på tilgange fra produktions- og eller indkøbsordrer.

Samtidig låses varen i forhold til reservationer. Mange virksomheder har udfordringer med dette, fordi salgsbilledet i morgen ser anderledes ud.

Men i stedet for at programmere sig selv ihjel med diverse tilpasninger, bør man helt lavpraktisk gennemgå flowet og finde ud af hvilke faktorer, der påvirker flowet.

Hvornår forventer kunderne at få varen?
• Nogle kunder måler for eksempel først leveringsservice efter 21 dage per leverandør. Derfor behøver vi ikke presse vores egne folk og systemer med at haste alt igennem.
• Nogle kunder har kritiske varer, der skal leveres inden for to dage, mens andre varer kan vente til for eksempel om 14 dage. Har kunden delt leverancer op, når vi modtager ordren med hastevarer?
• Er kunden åben omkring eget sikkerhedslager, så vi i samarbejde kan opnå højere leveringsgrader?
• Hvordan informerer vi kunderne, når vores egne bekræftede datoer skubbes ved forsinkelser?

Lageret størrelse?
• Hvor mange uger/måneder skal vi have den enkelte vare på lager?
• Er vores varer klassificeret med forskellige vareniveauer?
• Har vi kritiske varer til få kunder, som vi skal have leveringskontrakter på, så vi ikke brænder inde med disse varer ved leverandørskift?
• Er vores forecast opdateret på alle varer?

Produktionsordre?
• Har vi afstemt, hvor lang tid en vare tager at producere, og er det reflekteret i ERP-systemet?
• Har vi klare regler for, hvornår vi ikke skal producere men købe erstatningsvarer ind?

Indkøbsordre?
• Har vi afstemt leverings- og transporttiden fra leverandøren?
• Bekræfter leverandøren rettidigt og troværdigt?

For at give troværdige leveringstider til kunderne er det essentielt, at de bekræftede datoer i ERP-systemet holder og løbende opdateres.

Vi ved jo alle, at når man har med produktion at gøre, kan tingene skubbes enten i produktionen eller ved fremskaffelse af råmaterialer.

Hvordan er vores proces med hensyn til at få informeret kunderne, når datoerne bliver skubbet, og hvordan og hvor ofte skal vi informere vores kunder?

Jeg kender et eksempel på en europæisk virksomhed, som brugte over en million kroner på systemtilpasninger til reservationsflowet uden effekt.

Årsagen var, at stamdata på leverandører og sikkerhedslagre var ikke opdateret i ERP-systemet. Samtidig fik man ikke flyttet overskredne bekræftede datoer, så derfor fik kunderne ikke korrekte ordrebekræftelser.

Så husk
• Hvordan virker flowet i jeres ERP-system?
• Er stamdata overholdt på lager, indkøb og produktion?
• Er leveringstider afstemt med kunderne?
• Laver vi kørsler, der sikrer, at overskredne bekræftede datoer flyttes løbende?
• Kan vi med fordel lave mindre tilpasninger, der optimere flowet uden at programmere os selv ihjel?

Tro mig, der er mange penge i at få sat lys på leveringsgraden.


mest debatterede artikler

Premium
Commentor-topchef ser stort rekrutteringspotentiale i Syddanmark: Åbner nyt kontor i Vejle
Interview: Hos Commentor er medarbejderskaren vokset med 43 procent under corona. Men der er behov for endnu flere it-folk, lyder det fra direktør Michael Hove, der netop har åbnet nyt kontor i Vejle. Han ser nemlig solide rekrutterings-muligheder i Syddanmark.
Computerworld
Hånden på hjertet: Er der plads i din virksomhed til it-nørderne, der sjosker rundt i ikke nødvendigvis ens strømpesokker?
Klumme: Er der plads i din organisation til it-nørder, der går rundt på arbejdspladsen i to ikke nødvendigvis ens strømpesokker, fordi det er svært virkeligt at koncentrere sig, når skoene klemmer?
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Overser du muligheder for at optimere din Dynamics-investering?
Der er omfattende og ofte oversete muligheder for at understøtte centrale forretningsprocesser med Dynamics 365 Finance & Operations.