Giver du ERP-systemet skylden for dårlig leveringsservice?: Her er den virkelige skurk

Klumme: ERP-systemet får ofte skylden for manglende leveringsservice, men det er sjældent fair. I stedet skal man analysere flowet i virksomheden, og det er der er mange penge i.

Artikel top billede

Har I styr på jeres leveringsgrad?

"Selvfølgelig," vil de fleste virksomheder sige, "men det kunne være bedre."

I de fleste virksomheder kæmpes den klassiske kamp mellem salg, produktion, lager og indkøb.

Salg vil gerne have lageret øget - mens produktion og indkøb gerne vil have længere lead time.

Derfor opstår dilemmaet. Men har man nu helt styr på hvad, der påvirker leveringstiderne og servicegraden i forhold til ERP-systemet?

Langt de fleste virksomheder giver skylden for manglende leveringsservice til deres ERP-system - men er det nu fair?

De fleste ERP-systemer kigger på antal stk. på lager først, og herefter kigger systemet på tilgange fra produktions- og eller indkøbsordrer.

Samtidig låses varen i forhold til reservationer. Mange virksomheder har udfordringer med dette, fordi salgsbilledet i morgen ser anderledes ud.

Men i stedet for at programmere sig selv ihjel med diverse tilpasninger, bør man helt lavpraktisk gennemgå flowet og finde ud af hvilke faktorer, der påvirker flowet.

Hvornår forventer kunderne at få varen?

• Nogle kunder måler for eksempel først leveringsservice efter 21 dage per leverandør. Derfor behøver vi ikke presse vores egne folk og systemer med at haste alt igennem.
• Nogle kunder har kritiske varer, der skal leveres inden for to dage, mens andre varer kan vente til for eksempel om 14 dage. Har kunden delt leverancer op, når vi modtager ordren med hastevarer?
• Er kunden åben omkring eget sikkerhedslager, så vi i samarbejde kan opnå højere leveringsgrader?
• Hvordan informerer vi kunderne, når vores egne bekræftede datoer skubbes ved forsinkelser?

Lageret størrelse?

• Hvor mange uger/måneder skal vi have den enkelte vare på lager?
• Er vores varer klassificeret med forskellige vareniveauer?
• Har vi kritiske varer til få kunder, som vi skal have leveringskontrakter på, så vi ikke brænder inde med disse varer ved leverandørskift?
• Er vores forecast opdateret på alle varer?

Produktionsordre?

• Har vi afstemt, hvor lang tid en vare tager at producere, og er det reflekteret i ERP-systemet?
• Har vi klare regler for, hvornår vi ikke skal producere men købe erstatningsvarer ind?

Indkøbsordre?

• Har vi afstemt leverings- og transporttiden fra leverandøren?
• Bekræfter leverandøren rettidigt og troværdigt?

For at give troværdige leveringstider til kunderne er det essentielt, at de bekræftede datoer i ERP-systemet holder og løbende opdateres.

Vi ved jo alle, at når man har med produktion at gøre, kan tingene skubbes enten i produktionen eller ved fremskaffelse af råmaterialer.

Hvordan er vores proces med hensyn til at få informeret kunderne, når datoerne bliver skubbet, og hvordan og hvor ofte skal vi informere vores kunder?

Jeg kender et eksempel på en europæisk virksomhed, som brugte over en million kroner på systemtilpasninger til reservationsflowet uden effekt.

Årsagen var, at stamdata på leverandører og sikkerhedslagre var ikke opdateret i ERP-systemet. Samtidig fik man ikke flyttet overskredne bekræftede datoer, så derfor fik kunderne ikke korrekte ordrebekræftelser.

Så husk

• Hvordan virker flowet i jeres ERP-system?
• Er stamdata overholdt på lager, indkøb og produktion?
• Er leveringstider afstemt med kunderne?
• Laver vi kørsler, der sikrer, at overskredne bekræftede datoer flyttes løbende?
• Kan vi med fordel lave mindre tilpasninger, der optimere flowet uden at programmere os selv ihjel?

Tro mig, der er mange penge i at få sat lys på leveringsgraden.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Himsa II K/S

    Medarbejder til ordrehåndtering

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Group Financial Controller

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil