Hardware-producenten Dell vil konkurrere med sig selv - skal sælge Microsofts Surface

Opsigtsvækkende samarbejde mellem Dell og Microsoft sætter ekstra tryk på begge firmaers ønske om få kunderne til at opgradere til Windows 10 og booste salget af mobility-løsninger. Flere andre globale it-firmaer står på spring for at komme med på Surface-vognen.

Artikel top billede

Microsofts annoncerer et nyt samarbejde med Dell, som fra næste måned gør Microsofts tablet-pc Surface Pro til en del af varesortimentet hos hardwareproducenten Dell.

Med det opsigtsvækkende samarbejde giver Microsofts topchef Satya Nadella endnu et bevis på, at hans nye Microsoft ikke har fine fornemmelser, når det gælder nye og overraskende alliancer på det globale it-marked.

Det er således kun kort tid siden, at Microsoft indgik et andet overraskende partnerskab med ærkefjenden VMware.

Det kan du læse mere om her: Microsoft og VMware slutter fred: Indgår stort partnerskab efter mange års indædt bekrigen af hinanden.

Dell har i forvejen et bredt udvalg af sine egne devices - fra traditionelle pc'er til tablets og mobiltelefoner - og det er et markant skridt, at man nu lukker konkurrerende hardware ind som en del af den officielle produktportefølje.

Rettet mod de største kunder

Samarbejdet med Dell, der også omfatter tilbehør til Surface, retter sig ifølge Microsofts annoncering mod salg til de absolut største kunder, som udover adgangen til endnu en salgskanal nu også kan trække på Dells produktsupport og services.

"For at komme kundernes behov i møde vil Dell føje Surface til deres produkt line-up, som de vil sælge sammen med deres verdensklasse enterprise support og service," lyder det fra Satya Nadella, som samtidig benytter lejligheden til at slå voldsomt på tromme for de fordele, som venter de virksomheder, der opgraderer deres hardware til Windows 10.

Her kan du se Satya Nadella og Michael Dell fortælle om det nye samarbejde.

Dell lægger ud i næste måned med at sælge Surface Pro i Nordamerika. Senere på året bliver tablet-pc'en også tilgængelig via Dells officielle webshop.

Efter nytår bliver samarbejdet udvidet til yderligere 28 markeder - herunder i Danmark. Microsoft sætter dog ikke præcis dato for udrulningen.

Samtidig med annonceringen af det nye samarbejde med Dell lægger Microsoft op til lignende aftaler med andre globale it-koncerner som HP, Avanade og Accenture. Microsoft har dog ikke afsløret detaljer om, hvordan de samarbejder skal skrues sammen.

Efter flere års tøven åbnede Microsoft i sidste uge for at mindre it-forhandlere kan begynde at sælge Surface på lige fod med retailkæder og en lille eksklusiv flok af udvalgte forhandlere.

Læs også:

[/b]
Danske it-forhandlere efter to års ventetid på Surface: "Fuldstændig ubegribeligt, at vi ikke har fået adgang til at sælge Surface før"

Nu slipper Microsoft salget af Surface fri: 40 danske it-forhandlere står klar

Skal du hoppe med på Microsofts store opgraderings-tog?

Satya Nadella: Sådan skal vi tjene penge med gratis Windows 10

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil