Millionerne ruller: KMD er stadig mastodonten på det kommunale it-marked

Kommunerne bruger hvert år op mod syv milliarder kroner på it. Men hovedparten af de kommunale it-indkøb ligger stadig hos ganske få leverandører. To it-firmaer sidder på mere end halvdelen af markedet.

Artikel top billede

It-firmaerne KMD og Atea stod sidste år for mere end halvdelen af kommunernes it-indkøb.

Det viser tal for kommunernes it-indkøb, som rådgivnings- og analysefirmaet UdbudsVagten har samlet for Computerworld over it-indkøbene i 86 af landets 98 kommuner.

Mastodonten på det kommunale marked er fortsat KMD, som i 2014 fakturerede kommunerne for i alt 2,4 milliarder kroner. Det svarer til, at 44 procent - eller næsten halvdelen - af omsætningen på de 86 kommuners it-indkøb endte i kassen i KMD.

Nummer to på listen er en anden af giganterne på det danske it-marked, Atea, som i 2014 fik 667 millioner kommunale it-kroner i kassen. Det svarer til, at hver ottende kommunale it-krone gik til Atea.

Derfra er der igen et stort spring ned til nummer tre og fire på listen, Fujitsu og Axcess, som med et salg henholdsvis 149 og 139 millioner kroner hver står for knap tre procent af de kommunale it-indkøb.

Netop Axcess blev tidligere i år opkøbt af Atea, og lægger man de to firmaers omsætning på kommunernes udbudte it-kontrakter sammen, stiger Ateas andel af det kommunale marked til godt 800 millioner kroner - eller 15 procent. (se oversigt nederst på siden)

Selvom kommunerne i stigende omfang sender deres it-indkøb i udbud gennem rammeaftaler hos blandt andet SKI, er det altså stadig ganske få leverandører, der står for at levere hovedparten af de kommunale it-indkøb.

Kommuner køber it for næsten syv milliarder

Opgørelsen fra UdbudsVagten omfatter som nævnt 86 af landets 98 kommuner, som i løbet af 2014 brugte 5,36 milliarder kroner på at købe it-ydelser.

Hos UdbudsVagtens anslår direktør Kevin Leig Bengtsson, at de 12 kommuner, som ikke er med i opgørelsen, køber ind for yderligere cirka halvanden milliard kroner om året.

Det samlede kommunale it-marked når dermed ifølge UdbudsVagtens beregninger op på 6,88 milliarder kroner.

Kevin Leig Bengtsson siger til Computerworld, at de faktiske omsætningstal viser, at KMD fortsat er den absolut dominerende spiller på det kommunale marked.

Men han peger samtidig på, at mange mindre leverandører bruger energien forkert, når de sælger til kommunerne. Op mod to tredjedele af de kommunale indkøb - på tværs af brancher - sker nemlig uden udbud.

Det offentlige it-marked kan inddeles i tre større hovedgrupper.

Hver hovedgruppe stiller meget forskellige krav til it-leverandørens investeringsvillighed, størrelse og udbuds- og tilbudskompetencer.

Som leverandør bør man ifølge Kevin Leig Bengtsson derfor grundlæggende overveje, hvilke forudsætninger man har for at slås om kontrakterne i følgende tre hovedgrupper:

1. KMDs tidligere monopolområder.
2. Øvrige konkurrenceudsatte/udbudte områder.
3. Samhandel uden forudgående udbud.

"Der er tendens til flere udbud, men det går relativt langsomt. Hele den offentlige sektor gennemfører hvert år udbud svarende til 100 milliarder kroner. Men fra de faktiske omsætningsdata ved vi, at der sendes fakturaer for cirka 300 milliarder kroner. Det er måske en øjenåbner for mange virksomheder, at to tredjedele af kommunernes indkøb foregår uden udbud, og derfor skal angribes på en anden måde," siger Kevin Leig Bengtsson.

KMD vil skrumpe

Hos kommunernes udbuds- og indkøbsfællesskab Kombit spår kommunikationschef Mikkel Tang Hedegaard, at KMD's andel af det kommunale marked vil skrumpe i takt med, at større dele af kommunernes it-indkøb kommer i udbud.

Kommunerne har hidtil været bundet til en stribe såkaldte monopolsystemer hos KMD. De systemer har nu været igennem udbud, og ad den vej er andre leverandører er på vej ind på markedet.

"Tallene fra UdbudsVagten giver et meget godt billede af, hvordan markedet hidtil har fungeret. Derfor er det også et meget godt billede på, at det vi gør i Kombit, har sin berettigelse, og vi vil i løbet af de næste tre til fem år se, at en række andre leverandører vil få en større andel af de kommunale it-indkøb," siger Mikkel Tang Hedegaard.

Top 10: Her er de 10 største it-leverandører på det kommunale it-marked i 2014.

FirmaOmsætning (mio.kr.):Pct.
KMD *235143,8
Atea **80615,0
Fujitsu1492,8
Comm2ig1041,9
Dustin851,6
EG ***721,4
Ricoh611,2
CSC541,0
Dell450,8
IST Danmark440,8

Kilde: Udbudsvagten.
Opgørelsen omfatter ikke Aalborg, Brøndby, Egedal, Faaborg-Midtfyn, Gladsaxe, Herlev, Hillerød, Hvidovre, Jammerbugt, København, Næstved og Ærø.
* KMD A/S + KMD BPO A/S
** Atea A/S + Axcess A/S
*** EG A/S + EG Team Online A/S + EG Data Inform A/S

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Everllence

    Software Engineer

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Agentic AI er et paradoksalt undervurderet, men fuldmodent teknologiområde

    Hvorfor er der ikke flere, der lykkes med Agentic AI? Fordi de mangler at håndtere mellemregningerne fra POC til storskalaløsning.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

    Sarah Warm

    IFS Danmark A/S

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen