VMware: Brugerne har taget magten fra it-afdelingen

Kunder og brugere har taget magten over it-markedet. Derfor er samarbejdet med it-forhandlere og andre leverandører mere end nogensinde afgørende for vores forretning, lyder det fra virtualiserings-giganten VMware.

Artikel top billede

Virksomheder og brugere er blevet den afgørende magtfaktor på it-markedet.

Kunderne vil ikke længere finde sig i at blive lænket til bestemte leverandører og teknologier og stiller krav om, at gevinsterne fra cloud-løsninger, software og it-infrastruktur skal kunne omsættes direkte til større effektivitet og fleksibilitet i deres forretning.

Sådan lyder det fra softwareselskabet VMware, som er blandt de førende leverandører af software til virtualisering af servere, storage og netværk til drift af applikationer.

"Magten har flyttet sig fra it-afdelingerne til brugerne internt i virksomhederne," siger VMwares nordiske partnerchef, nordmanden Kristine Dahl Steidel til Computerworld.

"Kunderne ønsker ikke at blive låst, og derfor ser vi, at vi er på vej væk fra siloopdelte it-løsninger. Både kunder og vi som leverandører ønsker at købe eller levere ydelser fra de platforme, der passer til kundernes behov, og vores ambition er, at vores software skal sætte kunderne i stand til at drive både legacy-applikationer og apps, der er født i skyen i et hvilket som helst miljø og på et hvilket som helst device," siger Kristine Dahl Steidel.

Samme melding kommer fra Lars-Bo Klausen, direktør i VMwares danske afdeling.

Han siger, at VMwares ambitioner om at kombinere virtualisering af servere, storage og netværk med cloud-løsninger går hånd i hånd med de stadig større og præcise krav fra kunderne.

"It er blevet selve forretningsgrundlaget for kunderne. Og hos VMware går vi fra at være leverandør af en taktisk komponent i datacenteret til at være en strategisk løsning i kundens forretning. Det betyder, at vi sammen med vores forhandlere i dag har en langt mere forretningsorienteret dialog med kundernes CIO's og andre fra ledelseslaget i virksomhederne," siger Lars-Bo Klausen.

Både han og hans norske kollega understreger, at der derfor er al mulig grund til at VMware holder fast ved, at det forhandlere, der skruer kundernes løsninger sammen og står for leverancen.

De afkræfter også spekulationer om, at Dells kommende overtagelse af VMwares hovedaktionær EMC vil betyde ændringer i VMwares salgsmodel.

"Vi ser, at mange af traditionelle forhandlere, hjælper kunderne med at finde de services, som skal købes fra andre leverandører. Derfor er vores partnere stadig relevante," siger Kristine Dahl Steidel,som samtidig er optaget af at få præciseret hvad cloud er - og ikke er:

"Cloud er en måde at konsumere it, og det handler ikke om, hvor dine data er, og blandt kunderne er der heldigvis en stigende bevidsthed om, hvad de skal bruge og hvordan," siger hun.

Læs også:

VMwares topchef: Hver anden it-gigant er væk om 10 år

Dell køber EMC for 440 milliarder kroner: Nu vil selskabet i krig med alle it-giganterne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S