Artikel top billede

Ateas danske direktør Morten Felding erkender, at firmaets involvering i bestikkelsessagen i Region Sjælland har skadet forretningen.

Ateas omsætning styrtdykker efter bestikkelsessag

Sagen om bestikkelse i Region Sjælland fortsætter med at kaste lange skygger over økonomien i Ateas danske forretning. Trods fyringer bløder både indtjening og salg, men direktør Morten Felding tror på, at der er bedre tider forude.

It-giganten Ateas danske forretning er stadig hårdt ramt af sagen om påstået bestikkelse i Region Sjælland.

I Ateas seneste kvartalsregnskab, som blev fremlagt her til morgen, endte omsætningen på 1.258 millioner kroner - et fald på 1,9 procent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Endnu værre gik det for indtjeningen, som med 60 millioner kroner viste et fald på mere end 20 procent.

"Det er ikke nogen hemmelighed, at sagen om mulig bestikkelse har påvirket resultaterne negativt. Set i relation til omfanget af den seneste tids udfordringer viser resultaterne, at kunderne stadig har stor tiltro til Atea," siger administrerende direktør i Atea Danmark, Morten Felding i en kommentar til kvartalsregnskabet.

Renser man tallene for den omsætning, som kommer fra forårets opkøb af netværksfirmaet Axcess, er der ifølge Atea-direktøren reelt tale om, at man i rede penge har tabt mere end ti procent af omsætningen.

Læs mere her: Bestikkelsessag får Atea-kunder til at kigge sig om efter nye leverandører

Desuden har Atea som en udløber af bestikkelsessagen måttet efterbetale et millionbeløb til Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI).

Det hænger sammen med, at Atea siden 2013 i en lang række tilfælde ikke har afregnet de såkaldte rabatandele, som skal betales til SKI, når Atea sælger varer og ydelser på SKI's rammeaftaler.

"Ser vi bort fra opkøbet af Axcess er vores omsætning i Danmark faldet med godt 10 procent. Men det er ikke kun et spørgsmål om at vi er ramt af bestikkelsessagen. Vi har også haft en sag med SKI. Så alt i alt har det højst sandsynligt betydet en samlet nedgang (i omsætningen, red.) på 15 procent i forhold til det, vi havde planlagt," siger Morten Felding.

Udover dønningerne fra bestikkelsessagen peger Morten Felding på, at Atea har mistet en række medarbejdere, som er gået til konkurrenten 3A-it, der tidligere i år blev startet op af en række tidligere Atea-medarbejdere.

Læs mere her: 3A-it tager til genmæle i bestikkelssesag: Anklager er 'voldsomme og usande'

Det er især Ateas hardwaresalg, der halter med et fald på godt syv procent, mens salget af services steg med 13,3 procent. Indenfor software steg salget med beskedne to procent

Nedtur har ført til fyringer

Ateas nedtur på det danske marked har også ført til nedskæringer i den samlede bemanding på mellem 30 og 40 medarbejdere.

"Vi har foretaget omlægninger, som betyder, at vi har reduceret bemandingen med cirka tre procent," siger Morten Felding.

Han ønsker ikke at sætte et præcist tal på, hvor mange medarbejdere, der har fået en fyreseddel. Han understreger dog, at der ikke er planer om yderligere nedskæringer på personalefronten.

"Vi har gjort det, vi tror, vi skal gøre her i tredje kvartal, og det vil vi forhåbentlig se effekten af, når vi går ind i 2016," lyder det optimistisk fra Atea-direktøren.

"I betragtning af de udfordringer vi har haft, synes vi det er et rimeligt resultat, som også gør, at vi kan holde fast i vores strategi. Vi investerer massivt i intern uddannelse for at sikre, at vi også fremadrettet har de brede og dybe kompetencer, som kræves på et marked med stadig stigende kompleksitet," siger Morten Felding.

Læs også:

Atea taget til nåde efter bestikkelsessag: Vinder stor kommunal pc-aftale

Ny rapport afslører: Store it-indkøb i Region Sjælland kom aldrig i udbud




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere