Microsoft har kåret firmaet Proactive som årets bedste danske partner i 2015. Prisen blev modtaget af administrerende direktør Max Sejbæk (tv), salgsdirektør Mikkel Aude og projektdirektør Gorm Priem (th).

Kåring: Her er årets bedste danske Microsoft-partnere

Reportage: Microsofts store satsning på cloud slog kraftigt igennem, da softwaregiganten i går uddelte sine partnerpriser for 2015.

Skæbnen har sammen med vejkontoret i Lyngby-Taarbæk kommune bestemt, at Microsofts nybyggede hovedsæde ligger på adressen Kanalvej 7.

Den adresse fik torsdag aften en ekstra symbolsk betydning, da Microsoft satte navn på sine bedste kanal-partnere for 2015 ved et efterhånden traditionsrigt arrangement.

Op mod 50 ud af Microsofts mere end 3.500 danske partnervirksomheder var nomineret i hele 27 kategorier, med førsteprisen som "Årets partner" som den absolut fornemste.

Adresse-symbolikken kommer sig af, at Microsofts mange og meget forskellige partnere udgør den salgskanal, som Microsoft både globalt og her i Danmark fremhæver som en afgørende krumtap i hele koncernens forretnings-setup.

90-95 procent af salget foregår ifølge Microsoft gennem "kanalen" - det vil sige som indirekte salg gennem partnervirsomheder.

Proacitve vinder for andet år i træk
I år gik titlen som årets partner for tredje gang og for andet år i træk til firmaet Proactive, som i øvrigt også i år tog prisen i to af de mindre fornemme underkategorier - cloud services og enterprise. (se den fulde oversigt over partnerpriser i boksen til højre).

Udover håndfast forretningsmæssig succes er Proactive også en af de Microsoft-partnere, som ubetinget har kastet sig ud i en transformation, som har budt på et voldsomt teknologisk skifte med cloud-baserede produkter og løsninger som en af hjørnestenene.

Fra at være et konsulenthus med speciale i udviklingsprojekter på basis af klassiske Microsoft-produkter som Sharepoint- og Exchange, har Proactive i dag udbygget sin portefølje med cloudbaserede løsninger indenfor business intelligence og CRM plus egenudviklede services.

Cloud sparer penge for kunderne
Efter prisfesten talte Computerworld med en glad og tilfreds Proactive-direktør, Max Sejbæk, som blandt andet pegede på, at de nye teknologier især er attraktive, fordi kunderne betaler efter en abonnementsmodel, som både er billigere og spreder udgifterne ud over en længere periode.

"Vi har haft en fænomenal vækst i antallet af cloud-brugere på vores løsninger. Vi driver i dag 500.000 cloud-arbejdspladser og er klart nummer et herhjemme. Samtidig har vi haft stor vækst i kundernes brug af Microsofts Azure-platform, hvor vi for alvor kan spare penge for kunderne. Det er noget kundernes finansdirektører godt kan lide at høre," siger Max Sejbæk.

"Kunderne køber sig ind på abonnementsbaserede standardservices i modsætning til tidligere, hvor de skulle bruge store beløb på specialudvikling af løsninger," siger Max Sejbæk.

Det var første gang, at Microsoft nyudnævnte partnerdirektør, Lars Bell, skulle uddele partnerpriser.

Han understregede, at Microsoft fortsætter sin hårde satsning på cloud-produkter. Han er dog klar over, at omstillingen til de nye tider kan være en udfordring for mange partnere.

Løsninger skal gå på tværs
"For vores partnere er der en vigtig balance mellem at vedligeholde den traditionelle Microsoft-forretning på den ene side, og så samtidig som partner at have en vision om at være med til at Microsoft sætter agendaen for kundernes brug af it. Vi tildeler priserne til de partnere, der formår at skabe løsninger på tværs af vores platforme og løsninger - og som har skabt ekstra stor værdi for vores fælles kunder," siger Lars Bell.

Blandt de øvrige modtagere af partnerpriser fandt man en spraglet blanding af både gammelt og nyt.

Men fælles for prismodtagerne er, at de står forrest, når gælder om at sige goddag til Microsofts stadige strøm af cloudprodukter.

Indenfor Microsofts ERP-produkter gik priserne til veteraner som Columbus, Elbek & Vejrup og Inventio.

På det beslægtede CRM-område, der er blandt Microsofts for tiden mest succesfulde produkter, gik prisen til firmaet Alfa People, der er stiftet af veteranen Michael Gaardboe.

Blandt prisvindere, som også har lang anciennitet i Microsoft-verdenen, finder man også højprofilerede firmaer som Atea, Netcompany, EG, Netdesign og distributøren Also og pc-producenten Lenovo.

Blandt de mere ukendte eller upåagtede firmaer finder man licenspecialisten Crayon, softwarekonsulenterne i Msec og det forholdsvis nystartede Venzo Hosting.

Desuden præmierede Microsoft en række unge firmaer som Bluefragments, Lumagate og Adactit, der hver især danser moderne indenfor app-udvikling, mobility og cloud-løsninger.

Du kan se hele listen over prismodtagere i boksen til højre.

Læs også:

Efter tre hektiske måneder: Så meget fylder Windows 10 nu på markedet

Vejen til succes: Nu fylder verdens rigeste it-mand 60 år


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Her er de vigtigste pointer i NNIT's nye halvårsregnskab: Frigører sig fra Novo Nordisk - og stort udbytte på vej
Interview: Manglende omsætning hos Novo Nordisk og stor fremgang i tre andre sektorer betyder, at NNIT gør sig mere uafhængig af Novo Nordisk. Her er de vigtigste punkter i selskabets nye regnskab. Interview med finansdirektør Carsten Krogsgaard Thomsen.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.