Microsoft har kåret firmaet Proactive som årets bedste danske partner i 2015. Prisen blev modtaget af administrerende direktør Max Sejbæk (tv), salgsdirektør Mikkel Aude og projektdirektør Gorm Priem (th).

Kåring: Her er årets bedste danske Microsoft-partnere

Reportage: Microsofts store satsning på cloud slog kraftigt igennem, da softwaregiganten i går uddelte sine partnerpriser for 2015.

Skæbnen har sammen med vejkontoret i Lyngby-Taarbæk kommune bestemt, at Microsofts nybyggede hovedsæde ligger på adressen Kanalvej 7.

Den adresse fik torsdag aften en ekstra symbolsk betydning, da Microsoft satte navn på sine bedste kanal-partnere for 2015 ved et efterhånden traditionsrigt arrangement.

Op mod 50 ud af Microsofts mere end 3.500 danske partnervirksomheder var nomineret i hele 27 kategorier, med førsteprisen som "Årets partner" som den absolut fornemste.

Adresse-symbolikken kommer sig af, at Microsofts mange og meget forskellige partnere udgør den salgskanal, som Microsoft både globalt og her i Danmark fremhæver som en afgørende krumtap i hele koncernens forretnings-setup.

90-95 procent af salget foregår ifølge Microsoft gennem "kanalen" - det vil sige som indirekte salg gennem partnervirsomheder.

Proacitve vinder for andet år i træk
I år gik titlen som årets partner for tredje gang og for andet år i træk til firmaet Proactive, som i øvrigt også i år tog prisen i to af de mindre fornemme underkategorier - cloud services og enterprise. (se den fulde oversigt over partnerpriser i boksen til højre).

Udover håndfast forretningsmæssig succes er Proactive også en af de Microsoft-partnere, som ubetinget har kastet sig ud i en transformation, som har budt på et voldsomt teknologisk skifte med cloud-baserede produkter og løsninger som en af hjørnestenene.

Fra at være et konsulenthus med speciale i udviklingsprojekter på basis af klassiske Microsoft-produkter som Sharepoint- og Exchange, har Proactive i dag udbygget sin portefølje med cloudbaserede løsninger indenfor business intelligence og CRM plus egenudviklede services.

Cloud sparer penge for kunderne
Efter prisfesten talte Computerworld med en glad og tilfreds Proactive-direktør, Max Sejbæk, som blandt andet pegede på, at de nye teknologier især er attraktive, fordi kunderne betaler efter en abonnementsmodel, som både er billigere og spreder udgifterne ud over en længere periode.

"Vi har haft en fænomenal vækst i antallet af cloud-brugere på vores løsninger. Vi driver i dag 500.000 cloud-arbejdspladser og er klart nummer et herhjemme. Samtidig har vi haft stor vækst i kundernes brug af Microsofts Azure-platform, hvor vi for alvor kan spare penge for kunderne. Det er noget kundernes finansdirektører godt kan lide at høre," siger Max Sejbæk.

"Kunderne køber sig ind på abonnementsbaserede standardservices i modsætning til tidligere, hvor de skulle bruge store beløb på specialudvikling af løsninger," siger Max Sejbæk.

Det var første gang, at Microsoft nyudnævnte partnerdirektør, Lars Bell, skulle uddele partnerpriser.

Han understregede, at Microsoft fortsætter sin hårde satsning på cloud-produkter. Han er dog klar over, at omstillingen til de nye tider kan være en udfordring for mange partnere.

Løsninger skal gå på tværs
"For vores partnere er der en vigtig balance mellem at vedligeholde den traditionelle Microsoft-forretning på den ene side, og så samtidig som partner at have en vision om at være med til at Microsoft sætter agendaen for kundernes brug af it. Vi tildeler priserne til de partnere, der formår at skabe løsninger på tværs af vores platforme og løsninger - og som har skabt ekstra stor værdi for vores fælles kunder," siger Lars Bell.

Blandt de øvrige modtagere af partnerpriser fandt man en spraglet blanding af både gammelt og nyt.

Men fælles for prismodtagerne er, at de står forrest, når gælder om at sige goddag til Microsofts stadige strøm af cloudprodukter.

Indenfor Microsofts ERP-produkter gik priserne til veteraner som Columbus, Elbek & Vejrup og Inventio.

På det beslægtede CRM-område, der er blandt Microsofts for tiden mest succesfulde produkter, gik prisen til firmaet Alfa People, der er stiftet af veteranen Michael Gaardboe.

Blandt prisvindere, som også har lang anciennitet i Microsoft-verdenen, finder man også højprofilerede firmaer som Atea, Netcompany, EG, Netdesign og distributøren Also og pc-producenten Lenovo.

Blandt de mere ukendte eller upåagtede firmaer finder man licenspecialisten Crayon, softwarekonsulenterne i Msec og det forholdsvis nystartede Venzo Hosting.

Desuden præmierede Microsoft en række unge firmaer som Bluefragments, Lumagate og Adactit, der hver især danser moderne indenfor app-udvikling, mobility og cloud-løsninger.

Du kan se hele listen over prismodtagere i boksen til højre.

Læs også:

Efter tre hektiske måneder: Så meget fylder Windows 10 nu på markedet

Vejen til succes: Nu fylder verdens rigeste it-mand 60 år


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Dropbox Partner Forum 2018

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere






Premium
Frank Rasmussen nægter at afvise Hopper stjæler data fra Saphe: "Vi har masser af servere, så jeg ved ikke, hvad det er, jeg skal afvise"
Interview: Telerigmanden Frank Rasmussen tager endnu en gang til genmæle over for konkurrenten Saphe, der beskylder ham for at stjæle data. Han nægter dog at afvise, at det rent faktisk sker. "Vi har masser af servere, så jeg ved ikke, hvad det er, jeg skal afvise," lyder det.
Computerworld
Windows 10's katastrofe-update: Derfor begyndte den pludseligt at slette brugernes filer
Den seneste Windows 10 opdatering kunne i værste fald slette vigtige filer. Microsoft sætter tal på hvor mange der er berørt af den katastrofale fejl.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Kundeservice som et konkurrencevåben
Kundeservice har i mange år været ensbetydende med lange telefonkøer, men i dag er situationen heldigvis helt anderledes. Virksomheder bruger det som et vigtigt konkurrenceparameter, og kunderne forventer ligeledes at få den rigtige hjælp, ellers går de til en anden virksomhed. I dette whitepaper gennemgår vi fem simple trin, der kan give jer vigtige konkurrencefordele.