Kan man lære at programmere på en time?

Klumme: I denne uge bliver alle bedt om at bruge en time på lære programmering. Her er et bud på, hvad - hvis noget overhovedet - man kan få ud af at bruge en time på programmering.

Uge 42 var den europæiske kodeuge; en begivenhed, som gik næsten ubemærket hen i Danmark, fordi vi havde travlt med at holde efteråsferie.

Amerikanerne skal naturligvis være hurtigere og mere effektive, så når den amerikansk-startede Computer Science Education Week løber af stablen i uge 50, er det med begrebet Hour of Code - brug én time på at programmere.

Når man gør noget let at lære, kommer det hurtigt til at ligne noget for børn, men Hour of Code er faktisk i lige så høj grad rettet mod voksne.

60 minutter
Har man prøvet at estimere opgaver på et it-projekt, så ved man, at der ikke er ret mange udviklingsopgaver, der kan løses på en time.

Alene det at sætte miljøet rigtigt op, huske at lave sine unittests og alle de andre forberedelser stjæler hurtigt 60 minutter.

Den slags er man heldigvis fri for i Hour of Code. Bruger man de værktøjer, der er udviklet til projektet, arbejder man i en sandkasse, hvor tingene næsten ikke kan gå galt. Laver man en app, vises resultatet løbende i en emulator i siden af skærmen; laver man et computerspil, kan man spille spillet, mens man udvikler det.

Tekst og blokke
Projekterne i Hour of Code er meget varierede. Unge og voksne kan lave apps i Javascript eller Swift - naturligvis stadig i en sandkasse, der kun kræver en browser, og ikke behøver Xcode og andet godt.

Børn kan programmere visuelt med brikker som det kendes fra Scratch eller Lego Mindstorms.

Det er let at komme i gang med, og Hour of Code giver dem mulighed for at programmere deres eget Angry Birds-spil, eller lave spil med Anna og Elsa fra Disney-filmen Frost.

Kan man virkelig lære at programmere på én time?
I en tid, hvor det er populært at skære på uddannelserne, skal man være forsigtig med at sige, at man kan lære at programmere på en time.

Man kunne jo risikere at se programmeringsdelen af it-uddannelserne reduceret til en enkel lektion. Trods de mange gode værktøjer på Hour of Codes websted, kan man naturligvis ikke blive softwareudvikler på en time - og det er heller ikke intentionen.

Hvad kan man så på en time?
Selv om man ikke kan lære at programmere på en time, kan man helt sikkert lære noget om programmering på en time; og det gør både Hour of Code og EU Code Week relevante at arbejde med.

På den tekniske side kan man godt nå at lære om løkker og forgreninger, og måske endda også forstå konceptet med procedurer, på en time - men det er ikke det, der er det vigtigste.

På en time kan man nå at lære, at programmering og kodning slet ikke er så svært at komme i gang med. Man kan nå at fjerne noget af mystikken omkring softwareudvikling, og man bør også kunne slå den myte ihjel, at kodning ikke er for piger.

Og det er da en sag, det er værd at bruge en time på.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

CIO
Dansk it-afdeling med 140 ansatte vil væk fra 'brændende platform'
Landbrugsstyrelsens it-afdeling, der nærmer sig 140 medarbejdere, har en klar mission: “Jeg håber, at vi hurtigst muligt er ude af den brændende platform, hvor it er den begrænsende faktor,” lyder det fra underdirektør.
Comon
Ugens tip: Find ud af hvem der ringer til dig med Facebook og MobilePay
Hvis du bliver ringet op af et nummer, du ikke kender, kan du lynhurtigt bruge en af to smarte tricks til at finde ud af, hvem de er - også selv om nummeret er beskyttet
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Er din virksomhed (måske) på vej ud i skyen? … her er tre mulige strategier og alle de vigtigste overvejelser
For langt de fleste virksomheder er cloud en uundgåelig del af fremtiden. Men hvordan skal man gribe det projekt an? Dette whitepaper fra EG fyldt med værdifulde input til de virksomheder, som står på tærsklen til at tage beslutningen - analyser, refleksioner, opmærksomhedspunkter og anbefalinger, som kan være en støtte i overvejelserne og undersøgelsen forud for beslutningen.