Opgørelse over cloud-leverandørernes nedbrud: Sådan har de klaret sig i 2015

Ny opgørelse giver et vigtigt fingerpeg om, hvilke cloud-leverandører der har bedst styr på at sikre den stabile drift.

Cloud computing bliver mere og mere udbredt på globalt plan og også lokalt her i Danmark, hvor 37 procent af virksomhederne i dag bruger cloud computing i større eller mindre omfang.

Så meget mere alvorlig er konsekvensen også, når cloud-løsningerne fra tid til anden er ramt af nedbrud.

Det er naturligvis et grundvilkår, når det kommer til it, at løsningerne til tider kan drille.

Men mens et lokalt, afgrænset nedbrud hos en given virksomhed ikke har den store konsekvens for omverdenen, når rammer et cloud-nedbrud mange tusinde brugere på samme tid. 

Sådan klarede de sig i 2015
Vores kolleger på det amerikanske Networkworld bringer overblikket over, hvordan det stod til med nedetiderne hos de største cloud-leverandører i 2015. 

Det er det Gartner-ejede CloudHarmony, der står bag opgørelsen, og det er specifikt cloud-produkterne i kategorien infrastructure as service, der er er i fokus.

Eksempler på IaaS er Amazon Web Services og Microsofts Azure.

ClouadHarmony registrerede i 2015 56 nedbrud hos Amazon fordelt på selskabet fire hovedprodukter i cloud-kategorien.

Det resulterede i en samlet nedetid på to og en halv time - hvilket er det bedste resultat blandt de største leverandører.

Til sammenligning havde IBM Softlayer ifølge artiklen hos Networkworld en nedetid på 17 timer i 2015.

Googles Cloud Platform landede på en nedetid på 11 timer og 34 minutter, mens Microsofts Azure havde problemer i i alt 10 timer og 49 minutter i 2015, hvis man skal tro CloudHarmonys opgørelse.

De tidsangivelser dækker over, at Google havde i alt 167 nedbrud sidste år, mens Microsofts Azure var ramt af i alt 71 nedbrud.

Kun til fingerpeg
Networkworld skriver, at CloudHarmonys opgørelse kun giver et vigtigt fingerpeg om, hvordan det står til med oppe- og nedetiden hos de forskellige leverandører. Det er således ikke en 100 procent korrekt opgørelse, da undersøgelses-metoden har visse begrænsninger - den kan nok betegnes som en grundig stikprøvekontrol. Azure hårdt ramt i Europa
En ting er derfor også de globale resultater, noget andet er, at der kan være regionale forskelle i, hvordan leverandørerne klarer sig.

Microsoft var eksempelvis flere gange i 2015 ramt af nedbrud på Azure i Europa - både to gange i december og i foråret havde kunderne problemer med at cloud-løsningerne fra Microsoft i vores del af verden.

Men selvom den slags situationer naturligvis skaber store frustrationer hos mange brugere, kan cloud-leverandørerne generelt siges at have mindst ligeså godt styr på driften - hvis ikke bedre - end de fleste lokale datacentre i virksomhederne.

Det nye er derfor, at man som bruger/kunde ikke kan gøre noget, når nedbruddet rammer. I stedet må man afvente, at leverandøren løser problemet.

I øvrigt klarede selskaber som Amazon, Microsoft og Google sig fornuftigt i 2015, når man sammenligner med cloud-leverandørerne generelt.

For det var ikke bare IBM, der havde mere nedetid, også Rackspace og Digital Ocean klarede sig dårligere ifølge CloudHarmony.

Værst klarede CenturyLink sig - her var den samlede nedetid på over 31 timer.

Joyent var den leverandør, der klarede sig bedst - her var nedetiden på blot 34 minutter i 2015.

Læs også:

Her er de mest populære cloud-løsninger i danske virksomheder

Opråb til it-cheferne: I har misforstået noget helt grundlæggende ved cloud computing

Office 365 og Azure igen ramt af problemer: Kunderne undrer sig højlydt



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Denne programmør har fundet det perfekte våben mod Windows-svindlere og irriterende telefon-sælgere
Programmøren Roger Anderson har bygget en robothær, der bliver sendt i krig mod svindlere og irriterende telefonsælgere.
CIO
Sikkerhedsfolk: Sådan vil ransomware-plagen udvikle sig (det bliver meget værre)
Vi har kun set begyndelsen på ransomware-plagen, vurderer sikkerhedsfolk. Næste fase kan blive total nedlukning af hele fabrikker, anlæg og organisationer. Og hvad gør vi så?
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Stor undersøgelse: Det forventer danske it-folk på jobbet
I samarbejde med it-jobbank har Computerworld undersøgt, hvad it-folk lægger vægt på i et job. Flere end 2.000 it-folk deltog blandt Computerworlds og it-jobbanks brugere i juli og august måned 2016.