Danske net-butikker om forbud mod dataindsamling i butikker: "Det er meget vidtgående"

Forbrugerombudsmanden har sagt nej til, at danske butikker må indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber. Det bekymrer Foreningen for Dansk Internet Handel, der ser det som en "meget vidtgående fortolkning af reglerne."

Artikel top billede

Foto: Mikkel Wenzel Andreasen.

Interview: Efter en stribe klager har Forbrugerombudsmanden sat foden ned og strammet reglerne for dataindsamling.

Forretningerne må således ikke indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber.

Det er en skærpelse af Betalingstjenestelovens paragraf 85.

"Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber. Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i den forbindelse.

Du kan læse mere her: Efter klager: Danske butikker må ikke indsamle dine betalingsoplysninger

Den stramning af reglerne er målrettet mod medlemmerne i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) og her har man også taget de kritiske briller på.

"Forbrugerombudsmanden har foretaget en meget vidtgående fortolkning af reglerne. Man skal huske, at det er en strafbelagt bestemmelse, så der er ganske alvorlige sager," siger Niels Ralund, der er administrerende direktør i FDIH.

Hvad mener I med "vidtgående fortolkning"?

"Paragraf 85 (se boks, red.) omfatter som udgangspunkt kun kortudstederen, men med den nye udmelding om, at den også omfatter de handlende, er en kraftig stramning af reglerne. Der tegner en situation, hvor kortudstedere og banker bliver ligestillet med butikkerne. Det er vi forbeholdende overfor."

Hvad er problemet ved, at dine medlemmer heller ikke må indsamle data om indkøb fra brugerne?

"Det er en meget vidtgående fortolkning af reglerne, men præcis hvad, det kommer til at betyde, er nok lidt tidligt at sige, Det er jo en helt ny beslutning. Nu indleder vi debatten for at kortlægge de mere detaljerede konsekvenser," siger Niels Ralund til Computerworld.

Men hvad kan det betyde helt konkret?

"Jeg vil nødig gå ind i en konkret diskussion endnu, men når Forbrugerombudsmanden strammer nogle regler så markant, så vil der blive slået ned på nogle områder blandt vores medlemmer. Men vi må have lidt tid til at se på konkrete områder."

Fordelsklubber er en fordel for begge parter

Forbrugerombudsmandens nu fortolkning er vel et markant signal om, at forbrugernes data skal beskyttes. Er det ikke en ønsket situation?

"Jo, vores medlemmer vil gerne have glade brugere. Men vi må være konstruktive. Politikeren var på et tidspunkt også for en stramning af cookie-lovgivningen, en stemning, der for mange politikere er vendt i dag. Vi skal finde en sund balance mellem at beskytte forbrugerne i en rimelig grad og samtidig give gode handelsmuligheder."

Læs også: Coolshop forlanger millioner retur fra Nets: "Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr"

Så du ser plads til forbedringer i udmeldingen fra Forbrugerombudsmanden?

"Foreløbig vil jeg sige, at det er en vidtgående fortolkning af paragraf 85. Hvis en butik eksempelvis vil udbyde en fordelsklub, kan der jo være en gensidig fordel for både butik og kunde. Vi bliver nødt til at tage en snak om de detaljerede konsekvenser," lyder den første melding fra FDIH-formanden.

Forbrugerombudsmandens nyfortolkning af reglerne skal også ses i lyset af, at der kan ske markante ændringer med den måde vi kommer til at betale på i fremtiden, hvor det ikke kun er banker og butikker, der formidler eksempelvis kontaktløse betalinger.

Eksempelvis fortæller Nets, at det kan blive virksomheder som eksempelvis Microsoft eller Samsung, der kan komme til at kapitalisere på betalinger gennem kunderegistreringer i firmaernes økosystemer.

Det kan du læse meget mere om her: Nets: De mobile betalinger kan glide ud af bankernes hænder og havne hos it-firmaerne - du betaler med oplysninger

Læs også:
Efter klager: Danske butikker må ikke indsamle dine betalingsoplysninger

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S