Artikel top billede

Microsoft lover vild vækst på cloud-markedet

Kunderne er nu på vej op i skyen med ekspresfart. Det giver masser af ekstra salg til de it-forhandlere, der satser på cloud, lyder det fra Microsoft.

Gå med os op i skyen og tjen flere penge. Sådan lyder det fra Microsoft til selskabets mange tusinde forhandlere og partnere.

Microsofts glade budskab bygger på en analyse fra IDC, som har spurgt hundredevis af Microsoft-kunder og -partnere om, hvad cloud har betydet og vil komme til at betyde for deres forretning.

IDC's konklusion er entydig: De næste par år tegner vil cloud blive den helt store vækstmotor for it-branchen. Sats på skyen, så sælger du mere og tjener flere penge.

Partnere, der henter mere end halvdelen af deres omsætning fra cloud-ydelser vokser i gennemsnit dobbelt så hurtigt, som deres konkurrenter.

De dedikerede cloud-forhandlere er nemlig i stand til at sælge flere af deres egne ydelser ved siden af den egentlige cloud-løsning.

IDC's tal viser, at hver gang man sælger for en krone cloud fra Microsoft følger der yderligere 5,87 kroner med som mersalg hos forhandlerne. For de knap så cloud-begejstrede er det tal nede på 3,71 kroner.

De søde forventninger til vækst og øget indtjening i skyen bakkes op af tal for kundernes forventninger til deres egen brug af cloud-teknologi de næste to år.

I dag er det kun 37 procent af kunderne, der betragter cloud som en helt naturlig del af af deres it-setup - enten som såkaldte "managed" eller "optimized" cloudløsninger. Om bare to år vil næsten tre ud af fire - 74 procent - være nået dertil.

Her i Skandinavien er udviklingen endnu mere markant med en stigning fra 31 til 82 procent.
 
Sagt på anden måde: Antallet af "modne" cloud-kunder vil på bare to år blive mere end fordoblet.

Tallene stammer fra IDC's e-book "The Boomind Cloud Opportunity", som er sponsoreret af Microsoft.

Hos Microsoft i Danmark tager partnerdirektør Lars Bell tallene som udtryk for, at markedet for cloud-løsninger nu for alvor er ved at modnes.

"Markedet er der, og det vokser, og nu har vi fået IDC til at sætte tal på, hvor stort det her dyr egentlig er. I den danske forretning kan jeg sige, at cloud-salget overgår vores forventninger med mere end 50 procent, mens udviklingen i vores traditioneller forretning er flad og stort set uden vækst," siger Lars Bell.

Han erkender samtidig, at Microsofts satsning på cloud kræver en stor omstilling hos forhandlere og partnere. Men det er Microsoft er parat til at bidrage til - både i forhold til partnere og slutkunder.

"Værdien opstår hos de partnere, der kan gøre den endelige løsning kunderettet. Derfor ser vi et skifte fra de partnere, der er gode til traditionelt transaktionssalg over til dem, der er gode til at skabe forretningsværdi ved at møde kunderne i øjenhøjde," siger Lars Bell.

Læs også:

Microsoft til bekymrede danske partnere: Bare rolig, der er cloud-forretning nok til alle

10 spørgsmål du altid skal stille til din it-leverandør

Gartner: Tro ikke på it-selskaberne - de overdriver succes på cloud-området med smarte regnskabsfiduser




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere