Derfor bliver din MobilePay-app opdateret hele tiden

Moderne apps bliver hurtigere og hurtigere opdateret med nye features, der har værdi for brugerne.

Hvis du er ivrig smartphone-bruger, har du sikkert allerede bemærket det. 

Det sker oftere og oftere, at vi åbner en af vores favorit-apps og opdager, at noget er forandret.

Brugerfladen er måske blevet ændret, eller der er blevet tilføjet en ny smart funktion, som kan gøre vores dagligdag en lille smule lettere. 

Der var engang, hvor der gik år mellem, at den slags opdateringer kom til vores favorit-software.

Dengang måtte vi pænt vente på den årlige software-udrulning, hvor version 2.0 blev til version 3.0.

Men app-revolution har sat skub i en udvikling, hvor ny software bliver udviklet i stadig kortere cyklusser. 

I dag bliver populære apps som blandt andet Facebook, Snapchat, Uber og danske MobilePay opdateret mange gange årligt med nye features, der alle har værdi for brugeren.

Nogle kalder denne form for udvikling for "continuous development." 

Læs mere om det her: Mere fart på udviklingsafdelingen: "Det handler om at skabe en motor, som hele tiden kan levere"

Apps bliver mere og mere skrabede
Denne nye tilgang til software-udvikling skyldes, at apps i dag bliver lanceret tidligere i deres levetid og i mere skrabede udgaver, end vi har været vant til med andre typer software.  

Det forklarer Jan Baungaard, chef for Dansk Banks Mobile Ecosystems-afdeling, til Computerworld. 

Ifølge ham bliver apps som blandt andet MobilePay ofte lanceret, som det der i "Silicon Valley-sprog" kaldes for "minimal viable products". 

En betegnelse, der bruges om produkter, som ved lanceringen har lige præcis nok features til at give værdi for brugerne. Men heller ikke mere end det. 

"Minimum viable products" giver mulighed for at teste nye koncepter tidligere, og samtidig kan produkterne sendes hurtigere på markedet, hvilket kan give et afgørende forspring i forhold til konkurrenterne.

"En del af forklaringen på MobilePays succes er lige netop, at vi kom på markedet otte uger før vores konkurrent Swipp og dermed fik et vigtigt forspring," forklarer Jan Baungaard. 

Samtidig har apps i dag brug for hele tiden at bevise, at de er i konstant udvikling, og dermed kan fastholde brugere og partnere på platformen. Når MobilePay er et godt eksempel på et "minimum viable product" skyldes det ifølge Jan Baungaard, at MobilePay i de første udgaver var en relativ simpel app, der på en let og velfungerende måde gjorde det muligt at sende penge til venner og bekendte. 

Men efterfølgende er MobilePay blevet udbygget med nye funktioner og muligheder, der blandt andet gør det muligt at foretage betalinger i butikker, dele regninger med venner og logge ind med fingeraftryk. 

"Kunderne accepterer i første omgang, at produktet kun lige akkurat har de mest væsentligt funktioner, hvis de til gengæld kan fornemme, at produktet hele tiden udvikles og får nye funktioner," siger Jan Baungaard.

Sådan bliver der tilføjet nye features 
En del af de nye features, som MobilePay tilføjer, er resultatet af bruger-feedback fra sociale medier og anmeldelser på Apples App Store og Google Play. 

Jan Baungaard forklarer eksempelvis, at brugere for nylig har efterlyst, at der af deres kontoudskrifter fremgår mere detaljerede oplysninger om MobilePay-betalinger.

En funktion, der i den kommende tid vil blive udrullet af MobilePay. 

Men medarbejdere hos MobilePay har også mulighed for at bidrage med ideer til nye features.

Det sker via en fællesliste, hvor alle medarbejder har mulighed for at tilføje ideer til nye funktioner. 

"Vi har en meget flad organisationsstruktur, hvor vi forsøger at engagere vores medarbejdere. Det er jo i høj grad dem, der er eksperterne og ser mulighederne. De ved hvad der rører sig i markedet og har føling med den teknologiske udvikling. Det er super-vigtigt for os," siger han. 

Læs mere: Danske virksomheder er rigtigt dårlige til at få nye ideer - det kan blive katastrofalt

Ide-listen bliver løbende prioriteret efter, hvilke opgaver, der er mest påtrængende.

Når ledelsen beslutter at føre en ide ud i livet, bliver den overdraget til et særligt "feature team". Det er en særlig enhed, der består af en projektleder, en it-udvikler og forretningsudviklere. 

"I feature-teamet forsøger de langsomt at folde ideen ud. Eventuelt ved at lave en prototype eller en visualisering. De går bagefter til ledelsen med deres ide. Hvis de får grønt lys af leden, går de i gang med at lægge en plan for, hvornår ideen kan blive realiseret," siger han. 

Hvor lang tid går der typisk før funktionen bliver rullet ud til brugerne? 

"Det er meget forskelligt. Men der gik mindre end tre måneder fra, at vi besluttede at indføre Touch-ID til, at funktionen var lanceret," siger Jan Baungaard.

Læs også:
Her er Danske Banks særlige udviklingsafdeling: Tag med på besøg i "Project X" 

Nu kan du logge ind på MobilePay med dit fingeraftryk





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Undgå fælderne når du skal lease multimaskiner – her er 5 tips!
Markedet for leasing af print- og kopiløsninger kan være lidt af en jungle uden nøje brancheindsigt. Virksomheder og institutioner har i flere tilfælde accepteret kontrakter, som har bundet dem til unødigt kostbare og langvarige leasing-og lejeforløb. Underskriften er desværre bindende og derfor er det en god idé at sætte sig ind i aftalerne. I dette whitepaper giver vi dig 5 tips, så du sikrer dig de bedste vilkår.