Overskuddet falder i Atea: Men det er helt efter planen

Mens resten af koncernen fortsætter med at vokse kraftigt, står Ateas danske afdeling i stampe. Analytiker mener dog, at Ateas danske forretning er grundlæggende sund, og at stormen efter korruptionssagen i Region Sjælland nu endelig har lagt sig.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Atea-koncernen fortsætter med at vokse og tjene gode penge - især på salg af software og it-services. Det viser regnskabet for årets første kvartal, som netop er blevet offentliggjort.

Sammenlignet med samme kvartal i fjor steg Ateas samlede omsætningen i årets første tre måneder med hele 11,5 procent til 5,8 milliarder danske kroner med en indtjening (EBITDA) på cirka 170 millioner kroner. Det er især Ateas salg i Sverige, der holder skuden på ret køl.

Men i Danmark står forretningen stille. Here faldt omsætningen med ti procent til 1,4 milliarder kroner, mens indtjeningen droppede med hele 29 procent til 56 millioner kroner.

Men det, der på overfladen ligner en voldsom tilbagegang, er reelt en slags status quo sammenlignet med året før, lyder vurdering fra aktielanalytiker i Carnegie, Håvard Nilsson.

"Indtjeningen i den danske forretning faldt ganske kraftigt. Atea forklarer det med, at de i samme kvartal i fjor havde en vældig stor ordre på mobiltelefoner, som de ikke havde i år. Justerer man for den, er udviklingen i omsætningen flad," siger Håvard Nilsson til Computerworld.

Han peger desuden på, at den faldende indtjening er en konsekvens af den faldende omsætning.

"En forretning skalerer jo. Hvis du vokser ti procent i omsætning slår det stærkere igennem på indtjeningen. Og hvis omsætningen omvendt falder med ti procent, giver det også en større negativ effekt. Så alt i alt er det min vurdering, at den danske forretning grundlæggende har det godt," siger Håvard Nilsson.

Han hæfter sig samtidig ved, at Atea i Danmark ikke længere oplever den modvind, som rejste sig i kølvandet på anklager om firmaets involvering i korruption i Region Sjælland, som kom frem sidste sommer.

Læs også: Ateas omsætning styrtdykker efter bestikkelsessag

"Nu er man mere eller mindre tilbage til normaltilstanden. Så alt i alt er det et helt ok resultat," siger Håvard Nilsson.

Den meget omtalte bestikkelsessag ramte salget i Atea Danmark hårdt i anden halvdel af 2015. Det førte blandt andet til en større sparerunde, som også førte til fyringer.

Læs mere om det her: Atea bruger alt for mange penge: Indtjeningen falder trods kraftigt stigende omsætning

Men de seneste røde kvartalstal får ikke Ateas danske direktør, Morten Felding, til at hænge med hovedet.

"Atea i Danmark får ikke noget væksteventyr i år, men vores første kvartal ligger fuldstændig på plan. Det er klart, at det slår igennem, at vi ikke har den ordre, som vi havde i fjor. Men vi er fortrøstningsfulde med hensyn til, hvordan vi vil komme ud ad 2016," siger Morten Felding til Computerworld.

Læs også:

Analyse af Atea-regnskab: 2015 har ubetinget været det hårdeste år for Atea

Atea-chef efter bestikkelsesrapport: "Problemet ligger ikke hos Atea, men hos regionen"

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil