Sådan kommer nye transport-koncepter til at udfordre den kollektive trafik

Klumme: Hvad sker der med den offentlige transport, som vi kender den i dag, når vi i fremtiden med et enkelt tryk på vores smartphone kan blive afhentet af en selvkørende bil?

Artikel top billede

(Foto: JH Jens Hasse)

I København har vi investeret milliarder i nye metrolinjer, der efter planen skal stå færdige i henholdsvis 2019 og 2023.

Men spørgsmålet er, hvordan eftertiden vil se på de gigantiske investeringer.

For i øjeblikket spirer det frem med en lang række nye transportkoncepter.

Her i blandt danske GoMore, amerikanske Uber og senest har Google annonceret, at virksomheden vil lancere en samkørselstjeneste i San Francisco.

Herhjemme har den danske opstartsvirksomhed Spiri, der i øjeblikket arbejder på at udvikle en dele-elbil, ligeledes fået massiv medieopmærksomhed i den seneste uge.

Hører tog- og buslinjer fortiden til? 

Her har virksomhedens stifter Søren Halskov Nissen sagt til Computerworld:

"Den linje-tankegang som tog, busser og metroer i dag bygger på er ekstremt gammeldags og ekstremt omkostningsfuld."

I øjeblikket er Spiri i gang med at udvikle sin helt egen bil, der efter planen skal stå til fri afbenyttelse rundt omkring i København.

Det betyder, at du som chauffør kan benytte bilen gratis. Dog på den betingelse, at du samler passagerer op undervejs på turen. Passagerne kommer derimod til at betale en pris for turen, der svarer til prisen på en busbillet.

I stedet for den traditionelle linjetankegangen baserer Spiri sig - i lighed med eksempelvis Uber-konceptet Uber Pool - på en dynamisk linjeføring, hvor kapaciteten hele tiden allokeres til de områder, hvor efterspørgslen befinder sig.

Læs også: Danske elbils-iværksættere vil samarbejde med DSB: Alle privatbiler skal sparkes ud af København

Presset på to fronter?

Den teknologisk udvikling betyder derfor, at de eksisterende offentlige transport-tilbud bliver presset på to fronter. 

På de lange ture bliver de presset fra tjenester som eksempelvis GoMore, der er populære blandt danskere, som har brug for at blive fragtet mellem landsdele. 

På de kortere tur i byerne bliver de udfordret af Uber og kommende koncepter som eksempelvis Spiri.

Ubers har tidligere proklameret, at virksomheden med sin satsning på selvkørende biler ønsker at skabe en transportløsning, der er ligeså pålidelige som rindende vand.

Det er naturligvis præmaturt at slå fast, at metro, tog og busser bliver overflødiggjort i fremtiden. 

Men den teknologiske udvikling betyder ikke desto mindre, at der er al mulig grund til at følge området med interesse.

For hvad sker der med den offentlige transport, som vi kender den i dag, når vi i fremtiden med et enkelt tryk på vores smartphone kan blive afhentet af en selvkørende bil?

Læs også: 
Dansk startup på trapperne med ny elbil: "Du har aldrig set en bil, der ligner vores - jeg kan godt fortælle dig, at det er en 'head turner" 

Google på krigsstien - går i kødet på Uber med ny samkørselstjeneste

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job