BREAKING:IT Relation køber mægtige Itadel

Artikel top billede

Strålende Systematic-regnskab viser vejen frem - vi har en ny elite af danske it-virksomheder

ComputerViews: Systematic har løftet sløret for det flotteste regnskab i mands minde. Danmark står nu med et felt af nye it-giganter. Og de nye store - Netcompany, NNIT, Systematic, Columbus, EG og Atea - har alle ting til fælles, som andre kan lære noget af.

ComputerViews: Aarhusianske Systematic løftede mandag sløret for selskabets flotteste regnskab i mands minde. For første gang nogensinde runder selskabet en milliard kroner i omsætning, mens bundlinien lander på 375 millioner kroner - mod blot 73 millioner kroner året før.

Det kan du læse mere om her: Systematic runder en milliard i omsætning: Særlig udlandet trækker væksten.

Ikke overraskende er Systematic svært tilfreds. Det er der også god grund til. I spidsen for selskabet står (stadig) Michael Holm, der grundlagde Systematic i 1985 og som stadig ejer en væsentlig del af butikken.

Resultatet cementerer en gang for alle, at Systematic hører til i den nye elite af top-selskaber i det danske it-landskab, som vi har set manifestere sig i de senere år.

Fælles for dem er, at de er relativt unge, er grundlagt af ambitiøse danske iværksættere og i dag har mere end 1.000 ansatte og omsætter fra omkring en milliard kroner og op.

Fælles for dem er også, at de leverer service-løsninger, breder sig over flere brancher og industrier, er skarpe på priser og leverancer og i de senere år har haft helt forrygende vind i sejlene med markante stigninger i både omsætning og bundlinie.

De tæller foruden Systematic selskaber som Netcompany (grundlagt i 1999 af André Rogaczewski, Claus Jørgensen og Carsten Gomard), Columbus (grundlagt 1989 af Michael Gaardboe), NNIT (grundlagt 1994), EG (grundlagt som EDB Gruppen i 1977, men ), og Atea (som jo ganske vist er norsk, men tung i Danmark).

Heftig konkurrence

Disse ‘nye store’ it-selskaber gør nu 'de gamle store' selskab i den øverste liga herhjemme.

Her fandt vi for 10 år siden selskaber som IBM, Dell, TDC, CSC, KMD, Cisco, Intel, Microsoft, SAP, Oracle, HP og flere andre af de ‘store gamle’ (man fristes til at sige ‘navnkundige’) selskaber, som dengang dominerede it-landskabet.

Det var dengang, hvor det hed sig, at en it-chef aldrig blev fyret for at 'vælge blåt' [altså IBM].

De ‘gamle, store’ it-selskaber - der stadig er store - har alle i de senere år fået heftig konkurrence af denne nye bølge af fremadstormende selskaber i takt med, at alle virksomheder - store som små - har været tvunget til at igangsætte store og dybdegående transformationsprocesser for at følge med markedsudviklingen, der jo går mod agilitet, cloud, service - og mod øget værdiskabelse for kunderne.

Alle virksomheder vil selvfølgelig hævde, at deres primære fokus er og altid har været at skabe værdi for deres kunder, fordi de ellers ikke ville have kunnet sælge noget som helst.

For mange it-virksomheder har udfordringen imidlertid ikke mindst været, at værdiskabelsen har ændret sig ganske hurtigt over de senere år.

Før i tiden byggede it-selskaberne vid udstrækning deres forretning op på salg af licenser og målte deres succes på ‘sale.'

I dag skal it-virksomheder i et foranderligt og komplekst it-landskab med skarpe måleinstrumenter som udgangspunkt bygges op på brugen af deres løsninger [‘consumption’]. Der bliver målt og evalueret hele tiden, og der skal leveres hele tiden.

Det betyder med andre ord, at succes i dag kræver, at man som selskab fokuserer ret indædt på at skabe værdi for sine kunder - samt for kundernes kunder, mens det tidligere var et primært tegn på succes, at man kunne sælge mange licenser.

Omstillingen fra ‘sale’ til ‘consumption’ er stor, svær og omfattende og den koster i en årrække både penge, kunder og ansatte, hvilket alle de store, gamle it-selskaber kan skrive under på - også selv om nogle af dem er godt igang med transformationen.

IBM har eksempelvis globalt haft faldende omsætning i mere end 20 kvartaler i træk, CSC har skåret markant ned, HP er blevet splittet op, Dell er fusioneret. Og så videre.

Det kan du læse mere om her: Tre vigtige årsager til at tusindvis af job er forsvundet fra IBM Danmark.

Nye store - hold øje med dem

Når markeds-behovene ændrer sig, giver det plads til nye spillere, mens mindre spillere får mulighed for at vokse sig rigtigt store. Det er det, som vi ser i disse år,, hvor rækken af 'nye store' spillere' i den grad har fundet frem til en effektiv succesformel.

De er alle skarpe på værdiskabelse - og selvfølgelig på at læse, hvad markedet efterspørger. De er agile. Leveringsdygtige. Effektive. Og så har de været rigtigt dygtige til at fokusere på at blive større og dygtigere hele tiden.

Det er vigtigt, da det i sagens natur kræver en vis størrelse at lande de rigtigt store ordrer - både fordi det kræver forskelligtartede kompetencer, og fordi det kræver leverings-sikkerhed over en længere årrække.

Hos Netcompany har opskriften eksempelvis været klar: Selskabet har en ‘leverance-kultur,’ har direktør André Rogaczewski tidligere fortalt til Computerworld.

Det kan du læse mere om her: Netcompany er vokset fra startup til sværvægter og forklaringen er simpel: Vores kultur er andres overlegen.

I alle markeder er der store virksomheder og små virksomheder, og udviklingen fortsætter selvfølgelig, for der er rigtigt godt gang i den i den danske it-branche.

Inden for de kommende år vil vi derfor se selskaber, der udfordrer de 'nye store' spillere med deres milliard-omsætninger. Hvem bliver de? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Rekord: Aldrig har den danske it-branche haft så høj en omsætning - men eksporten halter efter

Her er den danske it-branches største komet: Har 10-doblet bundlinien på blot fire år

Her er Danmarks bedste it-virksomhed: Hosting-firmaet Zitcom vinder Computerworlds Top 100

De bedste af de største it-virksomheder i Danmark er grundlagt i Danmark: Se listen her.

Aarhusianske Systematic scorer gigantordre til halvanden milliarder kroner: "Vi bliver verdens største leverandør af denne type systemer"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere


Internationale dataoverførsler: Bananrepublikker og spionage

Det er nu lovpligtigt at dokumentere beskyttelsesniveauet af persondata, når de overføres til tredjelande. Vi sætter derfor fokus på, hvordan virksomhederne styrer deres internationale dataoverførsler fri af tredjelandes overvågning. Vi dykker samtidig ned i hele det spegede kompleks omkring Schrems II, FISA 702 og EO 12.333, og hvordan det spiller sammen med dansk fortolkning og praksis.

25. maj 2021 | Læs mere






Premium
IT Relation på opkøbstogt: Itadel er femte opkøb på blot seks måneder: Nærmer sig nu omsætning på halvanden milliard kroner
Itadel med mere end 300 medarbejdere bliver IT Relation femte opkøb siden december. Med købet nærmer IT Relations sig en omsætning på halvanden milliarder kroner og runder nu 1.000 medarbejdere.
Computerworld
Apple pumper milliarder ind i optisk laser-selskab - rygterne tager til om nye planer
Apple smider nu 2,5 millarder kroner efter Apple-partneren II-VI der fremstiller optiske lasere. Og det kunne sætte skub i en VR-udvikling.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.