Ticketmaster kendte muligvis til sårbarhed i flere måneder men gjorde intet: Det kan betyde kæmpe GDPR-bøde

Ticketmaster har muligvis kendt til hackerangrebet i flere måneder uden at informere sine kunder. Det kan betyde en kæmpe GDPR-bøde, lyder det fra det britiske myndigheder.

Artikel top billede

Foto: unsplash.com

Billettjenesten Ticketmaster har torsdag sendt en mail rundt til alle sine danske kunder, om at selskabet har været udsat for et hackerangreb, der har kostet flere kunders kontooplysninger.

Men selskabet har muligvis kendt til sårbarheden i flere måneder uden at informere kunderne.

Det skriver det britiske medie The Telegraph.

Læs også: Ticketmaster ramt af hackerangreb: Advarer danske brugere om muligt misbrug af kontooplysninger

Den britiske bank Monzo, fortæller til avisen, at den informerede ticketmaster tilbage i april om en række mistænkelige banktransaktioner.

Banken havde observeret, at flere af dens kunder fik misbrugt deres kort, efter at de havde købt billetter gennem Ticketmaster.

Alligevel valgte Ticketmaster ikke at fortælle sine kunder om hackernagrebet før slutningen af juni måned.

Kan koste kæmpe GDPR-bøde

Efter at GDPR trådte i kraft 25. maj, er det et krav, at alle, der oplever et brud på persondata, skal oplyse om det til myndighederne inden for 72 timer.

Men hvis Ticketmaster har kendt til databruddet siden april, står selskabet formentelig til en kæmpe GDPR-bøde.

Læs også: GDPR-klagerne skyller ind over hele Europa: Frankrig melder om en stigning på 50 procent

“Vi vil se nærmere på, hvornår hendelsen skete, og hvornår den blev opdaget, som en del af vores arbejde for at finde ud af, om vi skal håndtere sagen efter databeskyttelsesloven fra 1998 eller 2018,” siger en talsperson for den britiske informationskommission til The Telegraph.

Brud på EU's persondatafordning kan give bøder på op til 150 millioner kroner eller fire procent af virksomhedens globale omsætning.

Chatrobot var skyld i datalæk

Sårbarheden, der var skyld i at Ticketmasters kunders kontotoplysninger og persondata blev lækket, kom fra en chatrobot på selskabets hjemmeside.

Det fortæller Inbenta Technology, der er leverandør til platformen og dermed ansvarlig for sårbarheden.

Læs også: KL efter kæmpe-datalæk: Vi ved stadig ikke, hvordan hackerne kom ind til de lækkede data

“Det er blevet bekræftet, at årsagen til databruddet var på grund af et stykke JavaScript kode, der var specialdesignet af Inbenta til Ticketmaster. Koden er ikke en del af Inbenta øvrige produkter hos andre kunder,” skriver selskabet på sin hjemmeside og fortsætter:

“Ticketmaster lagde selv scriptet direkte på sin betalingsside uden at informere vores team. Havde vi vist, at en af vores kunder ville bruge scriptet på denne måde, havde vi på det kraftigste frarådet dem.”

Dermed skubber leverandøren ansvaret tilbage på Ticketmaster, og fralægger sig altså at have noget af gøre med beslutningen, der førte til databruddet.

Du kan læse hele forklaringen fra Inbenta her.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job