Det er viljestyrke og disciplin, der skal drive os fremad

Klumme: It-branchen er jo kendt for at have nogle meget drevne typer. Er disse så motiverede eller har de en stærk viljestyrke? I min verden er motivation i sig selv ikke meget værd. Dét, som det i virkeligheden handler om, er viljestyrke og disciplin.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Min klummeskribent-kollega Jonathan Løw skrev tidligere et fint indlæg om motivation, og jeg tænkte i denne forbindelse på at give mit besyv med - mest af alt fordi jeg både har beskrevet og beskæftiget mig med motivation før.

It-branchen er jo kendt for at have nogle meget drevne typer. Er disse så motiverede eller har de en stærk viljestyrke? I min verden er motivation i sig selv ikke meget værd. Dét, som det i virkeligheden handler om, er viljestyrke og disciplin.

Tillad mig give et eksempel på, hvad viljestyrke og disciplin er:

I mine unge dage arbejdede jeg som tennistræner.

En af dem, der altid dukkede op, var en pige fra Julemærkehjemmet.

Når man kommer fra Julemærkehjemmet, så er man udfordret på mobning, ensomhed og overvægt. I hendes tilfælde var det primære problem overvægt, og det sekundære det, der ofte følger med netop overvægt.

Selv om himmel og hav nogle gange stod i et, og jeg tænkte, at i dag så dukker der ingen op, så kom pigen fra Julemærkehjemmet altid. Uden undtagelse.

Hun havde med andre ord besluttet sig for at blive den bedste version af sig selv. Og hun var i den grad komfortabel med at være ukomfortabel. Og hun havde ramt det niveau, hvor træning bare en del af dit nervesystem. Det er med andre ord noget, som du bare gør uden at tænke nærmere over, hvorfor du gør det.

Langdistanceløberne
Et andet godt eksempel kommer fra langdistanceløbets verden. Alle, der har prøvet at løbe en lang tur, ved, at dine glykogen-depoter er tomme efter cirka to en halv times løb.

Herefter begynder kroppen at anvende fedt som sin primære energi-ressource. Og fedt er bare en meget dårlig og drøj måde at få energi på.

Så min erfaring er, at derfra foregår resten i hovedet og er rendyrket vilje, da kroppen for længst er stået af.

Basalt set, så er den menneskelige krop ikke designet til udholdenheds-discipliner. Vi er designet til maksimal kraftudladning over korte distancer. Tag udgangspunkt i dyrenes verden: Når en løve jager, så giver den fuld gas i 30 sekunder og derefter sover den i 20 timer. Mennesket er ikke meget anderledes.

Se det er ægte viljestyrke og disciplin og har intet med motivation at gøre.

Er ikke uudtømmelige ressourcer
Men vær opmærksom på, at viljestyrke og disciplin ikke er uudtømmelige ressourcer hos os mennesker.

Alle har prøvet at lave en træningsaftale sent på eftermiddagen, for så at finde ud af, at det bliver tidligt mørkt, vejret er dårligt og man har ondt i kroppen. I det hele taget utrolig mange (dårlige) undskyldninger for hvorfor du springer over. Og alle har prøvet at have en eller anden arbejdsopgave, som man bare ikke lige har fået lavet eller kan komme i gang med.

Så hvis du har et vigtigt møde, en vigtig præsentation eller en vigtig telefonsamtale, så læg den så tidligt som muligt på dagen. Der, hvor du er mest frisk og dermed har mest viljestyrke.

Jeg har før plæderet kraftigt for vigtigheden af teamwork. Og netop det, at indgå en fælles aftale og et fælles commitment er kritisk. Et effektivt team arbejder i alliance for at løse en given udfordring. Og et ineffektivt team arbejder som individer for at løse en given udfordring.

Jeg har prøvet at beskrive de regler og principper, der skal overholdes for at være helt på plads med sig selv:

For dem der kun kan huske tre ting: Hydrering (i vand), (det rigtige) sukker og nok søvn:
Hydrering i rent postevand er super vigtigt.

Kroppen kan kun overleve to-tre dage uden vand, men kan overleve to-tre måneder uden fast føde. Et voksent menneske skal have to-to et halvt liter rent vand hver dag, svarende til cirka otte glas.

Her i it-branchen opstår der jo nærmest en mindre revolution, hvis ikke kaffemaskinen virker. Men kaffe – selvom det har en opkvikkende virkning – er bare ikke sundt. Koffeinen i kaffe er klassificeret som en neurotoxin (en nervegift) og maskerer bare det helt evidente – nemlig at du har sovet for lidt og trænger til søvn.

Kroppens primære energikilde er sukker. Så lige meget hvilken overbevisning du er af, så kan man ikke argumentere med empiriske fakta. Og her skal man altså huske på, at sukker ikke bare er sukker. Der er nemlig stor forskel på naturligt forekommende sukker og det raffinerede sukker, som du finder i rigtigt mange fødevarer.

Du kan med andre ord ikke få dækket dit sukkerbehov med slik.

Søvn er nok den mest oversete faktor i hele den vestlige verden.

Og Danmark er ingen undtagelse, da vi simpelthen er en nation af undersovere.

Så få ikke for lidt søvn og få ikke for meget søvn. Et voksent menneske skal bruge syv til ni timers effektiv søvn hver nat. Så hvis du vågner klokken 01:30 om natten til en gammel genudsendelse af Beverly Hills 90210, så ved jeg godt hvorfor du er træt om morgenen.

Hvis du ikke vågner af dig selv hver morgen og er nødt til at ty til et vækkeur, så er det basalt set din krop, der siger til dig, at den har fået for lidt søvn. Og husk, at hvis du gerne vil spolere en god nattesøvn, så husk at få store tunge måltider og masser af koffeinholdige drikkevarer lige før du skal sove.

Hvis du derimod ønsker en god nattesøvn, så husk på det gamle råd om at spise et stort morgenmåltid, en mindre frokost og meget let til aften. På den måde, så bliver din nattesøvn ikke forstyrret af fordøjelsesprocessen.

For de lidt mere sofistikerede:
Motion er vigtigt. Som gammel langdistance-løber så ved jeg en lille smule om krævende udfordringer. Men motion kan altså være rigtig mange ting, for eksmempel at slå græsset, gå en tur med hunden eller tage en tur på cyklen.

Der er intet fysiologisk rationale bag ekstreme udfordringer. Husk på, at menneskekroppen er designet til maksimal kraftudladning i meget kort tid (basalt set løbe over og gemme sig bag et træ, når der er fare på færde).

At løbe et marathon eller ultraløb er fysiologisk BS og bare baseret på en historie. Mennesket har altid migreret og spredt sin tilstedeværelse på jorden. Men vi har altså ikke migreret i fuldt firspring.

Når vi har migreret, så har migreringen været i store flokke og har inkluderet spædbørn, børn, unge, midaldrende og ældre. Og det var i et tempo, hvor alle kunne være med.

Frisk luft er også vigtigt. Til alle jer, der bor et ikke-støjende sted: Bare sov med vinduet åbent. Til alle jer andre er det bare ”tough luck” – I må ud af byen og lede efter frisk luft.

Og ja, lidt solskin skader er også vigtigt. Så når du nu er ude for at slå græsset, gå en tur med hunden eller cykle, så kig op og få lidt solskin.

Hvis du er en die-hard sundhedsfreak:
Hvis du vil gøre noget rigtig godt for både din krop, for dyrene og for miljøet, så kan du jo vælge at fokusere på en plantebaseret diæt.

Der er intet sundhedsmæssigt galt med at spise kød en til to gange om året, ligesom der heller ikke er noget sundhedsmæssigt galt med at rygeen til to cigaretter om dagen.

Problemet opstår, fordi moderation og mådehold betyder noget forskelligt for os alle. For nogle er mådehold måske en til to kødfri dage om ugen, og for andre er mådehold måske 10 cigaretter om dagen.

Så er det i virkeligheden meget nemmere at være binær og helt og aldeles lade være med en given ting.

Min absolutte favorit er, når de fleste danskere siger at de har et såkaldt afslappet forhold til alkohol. Men ”afslappet” kan altså ikke kvantificeres. Og ”afslappet” betyder noget forskelligt for os alle.

Husk i øvrigt på, at mennesket ikke er designet til at være moderate, men derimod at være opportune. Vi spiser og drikker alt det vi kan, når muligheden byder sig. Vi er med andre ord ikke designet til at leve i en verden hvor alt er konstant tilgængelig i overflod.

Afsluttende ord
Husk på, at det er de små ting, som du gør hver dag, der betyder noget. Så uanset om det handler om at rede sengen, bruge tandtråd, gå en tur med hunden eller drikke otte glas vand dagligt, så er det de små ting, der udgør den store helhed.

I en meget detaljeorienteret it-branche, så burde det ikke være noget problem at være opmærksom på de små ting.

Husk også på, at mennesket er designet til at være under konstant pres. Alle menneskeracer, der har eksisteret før homo sapiens, er blevet for magelige og er dermed uddøde. Livet er til tider hårdt, og det er netop derfor, at ingen overlever det, og vi ikke lever for evigt.

Men livet er også skønt.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.





mest debatterede artikler

Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Cisco Webex: Giv medarbejderne fleksible arbejdsforhold med et højteknologisk og sikkert webbaseret online-mødesystem
Corona-krisen har for alvor gjort fleksible arbejdsforhold til dagligdag, og for mange virksomheder bliver det også en del af fremtiden. En vigtig del af den udvikling er sikre og effektive samarbejdssystemer, så medarbejdere kan holde møder med hinanden, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere i høj kvalitet. I dette whitepaper fra Netteam får du indsigt i Cisco Webex, som er et webbaseret online mødesystem. Det er en sikker og brugervenlig løsning, der integrerer både audio, video og webkonferencer. Et enkelt tryk på knappen og du er i gang med et møde, hvor du kan se, høre, skrive på whiteboard og dele dokumenter med andre mødedeltagere. Det hele er beskyttet af Cisco Talos sikkerhedsintelligens, som er markedets stærkeste beskyttelse mod cyberangreb.