Artikel top billede

Ugen i tech: Porsche er ude med sin Tesla-killer – Tesla svarer igen / Nokia headset holder strøm i 150 timer / Sonys Walkman gør comeback i retro-look

Porsche er ude med sin Tesla-killer – Tesla svarer igen / Nokia headset holder strøm i 150 timer / Sonys Walkman gør comeback i retro-look

Den tyske bilproducent Porsche løfter denne uge sløret for sin udfordrer til Teslas serie af luksus-elbiler: Den længe ventede Porsche Taycan.

Fra mandag 9. september går fremstillingen i gang af de to første udgaver, Taycan Turbo og Taycan Turbo S. Porsche trækker her på det ikoniske ’turbo’-badge, selvom bilerne, i sagens natur ikke kan ekviperes med en egentlig turbolader.

Selv uden nogen decideret turbo, vil der være kræfter nok at finde i de nye Porscher, som begge mønstrer 625 elektriske hestekræfter, mens S-varianten kan få et midlertidigt boost på op til 761 heste til at katapultere luksusbilen frem.

De mange kræfter gør, at S-modellen kan ordne 0 til 100 disciplinen på blot 2,8 sekunder, mens den mere tilbagelænede Turbo-model er 3,2 sekunder om at nå de 100 kilometer i timen.

Begge biler kan nå en topfart på 260 i timen og S-varianten kan blæse fra stilstand til 200 i timen på 9,6 sekunder.

Selv rækkevidden afhænger af motorstørrelsen. Turbo-varianten skulle være god for 450 kilometer på en optankning efter WLTP-normen, mens S-versionen nøjes med 412 kilometer.

Se også: Ford byder snart ind med ambitiøs elbil: Kan slå rekorder på rækkevidde

Det er ikke kun på motorvejen, at de nye Taycans skulle være kvikke. Porsche er her først med et 800 volts batteri-system på 93,4 kWh, der gør det muligt at tanke fra 5 til 80 procent op på lidt over 22 minutter ifølge Porsche.

Bilerne er 4,96 meter lange og 1,96 meter bredde, hvilket placerer den størrelsesmæssigt i samme liga som Teslas luksus-sedan, Model S.

Bilens coupé-design gør, at Taycan er tiltænkt fire passagerer, mens bagagepladsen er begrænset til 336 bagpå og 81 liter foran.

Ved førersædet er interiøret nyudviklet og byder blandt andet på et 11 tommers display og stemmestyring der lystrer, når du siger ’Hey Porsche’.

Prismæssigt debuterer Taycan Turbo og Turbo S ved henholdsvis 152.000 og 185.450 euro, eller omkring 1,13 og 1,38 millioner kroner før eventuelle afgifter herhjemme.

På Porsches hjemmeside kan de enkelte modeller konfigureres med ekstraudstyr – der skal dog holdes igen, hvis regningen ikke skal lande over den kvarte million euro.

Porsche har allerede nu modtaget 10.000 forudbestillinger og vil levere de første modeller i 2020.

Læs også: Denne afsindige hyper-elbil kan tankes op på under 10 minutter

Tesla svarer igen

Med Taycan satser Porsche på, at levere ydelse, som holder over tid, altså uden at batteri eller andre komponenter giver efter, når bilen udfordres på racerbanen.

Det beviser selskabet på den famøse Nürburgring-bane i Porsches eget hjemland, hvor Taycan slog banerekorden for fire-dørs elbiler, herunder Teslas Model S, med tiden 7 minutter og 42 sekunder, skriver mediet Driving Electric.
Porsches udfordring til Tesla, var selskabets CEO, Elon Musk, ikke længe om at følge op på. I et tweet, siger han, at en Model S snart il være klar til at forsøge at slå rekorden i den kommende uge, skriver CNBC.

Nokia headset holder strøm i 150 timer

Trådløse headsets har som regel den ulempe, at opladeren helst ikke skal være alt for langt væk, da de typisk skal oplades efter 10 eller 20 timer.

Med Nokias nyeste fuldt trådløse headset, Power Earbuds, vil det sjældent blive et problem, for selvom de i sig selv kun er skabt til at holde strøm i fem timer bliver de ledsaget af et kæmpemæssigt batteri, som kan oplade de små ørepropper op til 30 gange.

Med en fuldoptankning lover Nokia altså i alt 150 timers spilletid med deres Power Earbuds.

Headsetet er samtidig IPX7 sikret, hvilket gør dem i stand til at blive dyppet i op til en meter dybt vand i en halv time.

Nokias sejlivede headset får en skarp pris, når de får europæisk salgsdebut i oktober til 79 euro, svarende til under 600 kroner.

Sonys Walkman gør comeback i retro-look

Sonys ikoniske bærbare music-afspiller fejrer sin fjerde runde fødselsdag i år, fyrre år efter lanceringen i 1979.

Det markerer det japanske selskab ved at udgive en retroversion af sin lommevenlige musik-afspiller.

Som bruger vil man dog slippe for båndsalat og at skifte side på båndet, for her vil være tale om en MP3-afspiller med offline streaming af tjenester som Spotify.

Denne er dog krydret med tape-lignende grafik på skærmen til at fuldende looket.

Se også: Sony løfter sløret for Playstation 5-planer: Spil vil starte op på et splitsekund



CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere