Artikel top billede

En rumraket får ikke en Fiat Panda til at flyve

Klumme: Alt for mange virksomhedens processer ikke er gearet til at komme i overhalingsbanen, eller blot teste nogle af de ideer, som proof of concept-projekterne føder. Her har du fire steps til at gå fra proof-of-concept til integration i organisationen.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Proof of concept er blevet en populær måde at tage hul på mulighederne i Industrial Internet of Things eller Industri 4.0, hvor virksomhederne undersøger, hvordan ny teknologi og data kan forny, udvikle og måske endda helt omforme deres forretning til en ny kommerciel størrelse.

Udfordringen er desværre alt for ofte, at disse proof of concept-projekter bliver rumraketter, der er født med alle de rigtige intentioner, men raketten bliver spændt fast ovenpå kølerhjelmen af den eksisterende Fiat Panda aka virksomheden.

De færreste vil beskrive deres virksomhed som en Fiat Panda. Det ved jeg.

Men for eksemplets skyld er det en sigende analogi, når vi samtidig ser på, hvad det er for en udvikling, virksomhederne gerne vil kickstarte.

Er ikke gearet til overhalingsbanen

Udfordringen, som jeg i nogle tilfælde ser, er, at resten af virksomhedens processer ikke er gearet til at komme i overhalingsbanen, eller blot teste nogle af de ideer, som proof of concept-projekterne føder.

Og dermed bliver den oprindelige ide udelukkende en showcase, som der kan fortælles om ved næste townhall meeting eller ved oplæg ude i byen.

Lad os sige, at et af disse proof of concept-projekter i en unavngiven virksomhed via data var kommet frem til, at man ved at ændre processen i produktionen kunne sikre en markant øget indtjening i den anden ende.

Udfordringen opstår, når produktionen bliver mødt af denne ide, for de møder et konsekvent pres for at øge indtjeningen ved hjælp af deres traditionelle processer.

Det betyder, at de ikke er villige til at tage nogen chancer, for så misser de vinduet for at nå deres KPI-drevne mål.

Det er synd og skam.

Vi har i vores samfund et stort fokus på optimering og effektivisering, men vi må erkende, at et af de eneste steder, der efterhånden er tilbage at optimere, det er via data på industriens fabrikker.

Her er potentialet til gengæld stort, men der er meget skepsis, for det er et voldsomt kompliceret og omfangsrigt område at bevæge sig ind på.

Hvis man bevæger sig ind på dette område, er det derfor vigtigt ikke at investere i ny teknologi, før det er prøvet af. Og det kan proof of concept være glimrende til, så man ikke ender i en overinvestering, men alt for ofte ender disse projekter uden at dokumentere værdien for kunder og organisation.

Men når virksomhederne ikke formår at dokumentere værdien for organisationen, så kan et proof of concept-projekt kun blive en demonstration af, at lederne i virksomheden ønsker at vise, at de er med på tendenserne.

Indsigterne når dog ikke at komme på arbejde ude i den virkelige verden, hvor der er mulighed for eksponentielt at udvikle virksomheden.

Og dermed bliver det, der startede som en rumraket, der skulle løfte Fiat Pandaen ind i nye uudforskede luftlag kun en kunstig påklistret manøvre, hvor Fiat Pandaen måske lige tager et lille hop for efterfølgende at blive stående bomstille på jorden.

Fire steps til at gå fra proof-of-concept til integration i organisationen
For ikke at havne i situationen med den påklistrede raket, er det en god ide at have indsigt i de følgende fire steps.

1) Definér den værdi, som skal guide jeres innovations-indsats
Hvis målet ikke er tydeligt defineret, så er det mere sandsynligt, at din virksomhed kommer til at skalere digitale projekter, som ikke har den nødvendige organisatoriske rygrad, som det kræver for at lykkes.

2) Fokusér på organisationsforandring og ekstern digital værdi
Alt for ofte er der et gab mellem, hvad en virksomhed forsøger at skalere i forhold til kunderne og de faktiske teknologiske redskaber, der skal understøtte indsatsen.

Dette gab kan skabe forsinkelser eller uventede behov for intern forandring.

De virksomheder, der lykkes med deres innovationsindsatser, forstår at opnå det rette miks af organisationsforandring og deres initiativer omkring digital transformation.

Og de sørger for, at læringskurven aldrig bliver for stejl, men de indstiller sig på et langvarigt træk, der kræver fleksibilitet og samarbejde på tværs.

3) Byg in-house innovations-fabrikker med målrettet indflydelse
Når det er tid til at skalere et succesfuldt pilotprojekt, som er udviklet af en autonom enhed i virksomheden, er det afgørende at forstå den store opgave, der ligger i at integrere teknologier, som hurtigt udvikler sig og de talentfulde medarbejdere, der har været en del af projektet tilbage ind i den store organisation.

Disse enheder tiltrækker nyt talent, men ved integrationen i den store organisation er de også med til at udvikle nyt talent.

Og enheden skal ved integrationen være forbundet med og ansvarlig for virksomhedens overskud og tab, så de kan følge effekten af skaleringen fra proof-of-concept.

4) Find ud af, hvad der driver innovation i hvert forretningsben
For at få innovations-projekter til at fungere i virkeligheden kan virksomhederne bruge katalysatorer, lige fra software-applikationer, der kan understøtte processer til platforme, der kan indsamle og analysere data.

De virksomheder, der lykkes, introducerer ofte et minimum-viable-product i mindre markeder.

Og så indsamler de feedback fra kunder og partnere, som anvendes til den næste runde i innovations-processen. På denne måde udvikler de produktet eller servicen meget hurtigt og bæredygtigt.

Hvis du er interesseret i at læse mere om emnet, så tjek denne artikel ud.

Der kan også hentes god inspiration i dette indsigtsstudie med over 1.000 senior virksomhedsledere.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.