(Foto: Dan Jensen)

Produktdata - roden til alt ondt eller vejen til succes?

Klumme: Hvorfor er det svært at sikre, at produktdata er opdateret både internt og eksternt for dine kunder?

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi kender det sikkert ude i de danske virksomheder? Produktdata, der ikke er opdateret eller mangelfulde. Det giver problemer både i ERP, web og andre steder hvor man holder data.

Men hvorfor er det svært at sikre, at disse data er opdateret både internt og eksternt for dine kunder?

Her er de mest gænge problemer:

1) Ofte ser vi i virksomheder, at vedligeholdelsen af produktdata falder mellem to stole. Det kan enten skyldes manglende ejerskab omm, hvem der skal vaske data, eller hvornår skal disse data opdateres.

For at få produktdata opprioriteret, er man nødt til at få afklaret, hvem ejer de vitale data.

Få placeret ansvaret i organisationen og få disse informationer publiceret ud - så alle ved hvem man skal gå til, hvis for eksempel en vares vægt er forkert i ERP-systemet.

Alt for ofte bliver produktdata ikke opdateret, fordi brugerne ikke har tid, eller de rent faktisk ikke ved, hvem der er ansvarlig for opdateringen.

Desværre betyder det, at folk render forvildet rundt og til sidst mister interesse for at få data opdateret, fordi der ikke sker noget. Desværre kan det betyde, at vi for eksempel ikke får opkrævet de rette fragtomkostninger over for kunder, fordi varens vægt ikke er opdateret i ERP-systemet, og kundens leveringsbetingelser er baseret på vægt.

2) Hvilke data skal egentlig være tilgængelig, når vi opretter et produkt?

Hvis man snakker med dem, der opretter produkter, så har de typisk ikke overblikket over, hvem der skal bruge data bagefter, og hvorfor er givne informationer vigtige at angive?

Vi hører ofte, at vi skal oprette varen så hurtigt som muligt - men hastværk er lastværk her.

Få tegnet et simpelt diagram op over de data, der skal bruges hvor og hvornår, så man validere, om den vare, som man lige har oprettet, rent faktisk kan sælges ud gennem ERP-systemet.

3) Hvor begynder man med at oprette et produkt henne (ERP, web, PIM)? Før man har en komplet produktoprettelse, skal man sikre, at der sker integrationer til og fra for eksempel webshop, PIM eller andre integrationssteder.

Dobbeltdata ser man mange steder - fordi integrationer kan være svære. Men få det nu bygget korrekt op fra begyndelsen med integrationer, således at de let kan masseopdatere produktteksterne.

4) Internt kan man jo skrive mange ting, når man opretter produkter – men ofte ser vi, at produktteksterne ikke er SEO-venlige. Et PIM-system kan netop sikre, at man holder styr på sådanne tekster og hurtigt får drejet teksten, hvis man for eksempel vil lave en kampagne, eller der er et SEO-ord, somman gerne vil have fremhævet. Sørg derfor for kun at have disse tekster et sted, ellers får du hug af Google.

Så produktdata er vigtige og et område, der skal have fokus fremover.

Gode råd

- Få klarlagt hvem der har ejerskabet for vitale produktdata, så ansvaret placeres for alle produktdata.

- Tegn flowet op fra en vare oprettes, til den faktisk kan sælges

- Husk kun et datasted og brug derfra tiden på integrationer, så opdateringer sker let.

- Ofte læser kunden produktteksten og SEO-venlige og opdaterede tekster giver øget indtjening.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Har du evnerne og værktøjerne til at reagere hurtigt nok på nye input?
Det er uden tvivl et centralt succesparameter at have evnen og værktøjerne til at kunne reagere hurtigt og effektivt på vildtvoksende markeder. Vi har i løbet af 2020 lært, at der kan ske store ændringer, så derfor handler det især om at kunne handle hurtigere end nogensinde før. Det kræver i høj grad om at kunne tænke, analysere og organisere sig på nye måde og til nye markeder. Det handler om at være omstillingsparat, og det kræver i den grad både indsigt, en klar strategi og at organisationen kan anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Forventningerne til værktøjerne og evnerne stiger, når de enkelte forretningsområder har brug for aktuelle data, og med de rigtige platforme og værktøjer bliver din virksomhed klædt på til, at kunne reagere hurtigere end nogensinde før. I dette whitepaper kan du, med udgangspunkt i en række IDC-analyser og modeller, få et tydeligt overblik over, hvordan en moderne analytics platform kan hjælpe din organisation.