Er du klar til it-outsourcing i en post-corona tid?

Når man arbejder med it-outsourcing/nearshoring, så er denne tid utrolig spændende, for der sker rigtig mange ting rundt om i verden.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Når man arbejder med it-outsourcing/nearshoring, så er denne tid utrolig spændende, for der sker rigtig mange ting rundt om i verden.

Ikke bare i forbindelse med en stigning i mange virksomheders ønsker om en øget digitalisering.

Men også i forhold til ændrede krav til it-outsourcing/nearshore leverandører, såsom i forhold til leverancesikkerhed, generel it-sikkerhed, nye arbejds- processer og procedure, nye måder at organisere sig på, kommunikere på, generelle arbejds- forhold, sikkerhed og meget andet…

Så hvordan skal man forholde sig til alt dette? Hvem skal man lytte til og hvilke krav ønsker man internt at opstille, både til sig selv, men også til ens leverandører og partnere?

Nye krav?
Bliver de krav, lig dem, som blev sat op i forhold til tekstilsektoren for år tilbage omkring arbejdsforholdene hos underleverandører i tredje- og udviklings- lande?

Såsom større afstand mellem de enkelte medarbejdere, bedre udluftning og generelle arbejdsforhold, bedre VPN-linjer, laptops til medarbejdere, så de kan arbejde hjemmefra, tilskud til hjemmearbejdspladser, osv., osv.?

Bliver der i forbindelse med de projekter, som serviceres via it-outsourcing, sat nye krav til specifikationer, så disse lettere kan deles mellem to uafhængige leverandører?

Skal vi have mere om ensartethed i kodekrav? Skal man forlange i sine fremtidige kontrakter, at alle projekter skal have back-up og/eller skal deles mellem to eller flere leverandører, så leverancesikkerheden er størst mulig?

Fremtidens kommunikation?
Når man kigger tilbage på de sidste tre måneder, så har nok alle IT-firmaer lært en fælles ting og det er, at man sagtens kan fortsætte sin drift, uagtet at man sidder adskilt og skal kommunikere virtuelt.

Så fremover er der ikke mange undskyldninger for ikke at benytte sig af henholdsvis it-outsourcing og/eller nearshoring, for nu ved man hvordan man kommunikerer, så modstanderne, som tidligere altid brugte begrundelsen, at de skulle være tæt på hinanden, er afgået ved døden.

Nu er det lidt ligegyldigt om man sidder i Valby og ens kollegaer sidder på Frederiksberg, i Warszawa, Kiev eller i Mumbai, for kommunikationen er mere eller mindre den samme.

Dog skal man kunne gøre sig forståelig på engelsk, hvis det er personer uden for Danmark man kommunikerer med, så det er klart en fordel for danske firmaer, at vi i Danmark generelt har lært engelsk på et relativt højt niveau og næsten alle højtuddannede har delvis studeret på engelsk.

Digitalisering… et ”tigerspring” fremad
Der er ikke en virksomhed, som jeg er stødt på, som ikke taler om digitalisering og at de nu skal fokusere yderligere på dette, så de ikke bliver sat tilbage, når digitaliseringstoget kører, så snart krisen er 100 procent ovre.

For alle forudser, at hele digitaliseringen i samfundet er blevet ”pisket” 3 til 5 år frem, hvilket både er godt og ondt, for det betyder også, at manglen på kvalificerede it-folk igen betyder, at hvis man vil være med på toget, så må man ty til it-outsourcing/nearshoring…

Pas på ”hyænerne” i it-junglen…
Så den naturlige løsning er stadig sourcing, både ved brug af eksterne konsulenter, near- og offshore outsourcing løsninger/modeller via danske og/eller konsulenthuse. Men husk altid, at it-sektoren er en ”jungle”, hvor der er venlige ”dyr” men også ”rovdyr”!

Så vær kritisk og pas på, samt husk at sætte krav. For der er alt for mange it-konsulenthuse, som reelt ikke er andet end HR-huse (hyæner), som lever af deres cv-databaser og reelt kun leverer cv’er og gammeldags ”body-shopping”, og derudover ingen reel værdi til deres klienter.

Arbejder du med disse, så husk at sætte krav og løbende kontrollere, at de holder markedsstandarder og ikke kun deres ”egne” standarder…

Jeg har set alt for mange virksomheder komme i klemme hos ”store” it-konsulenthuse, som påstår, at de leverer værdi til deres kunder.

Men spørg dig selv om følgende: ”hvad fik du fra dem, andet end en bunke cv’er og eventuelt en siddeplads, som konsulenten kan arbejde ud fra, samt en stor regning hver måned?”

Fik du sparring? Tog leverandøren ansvar for noget? Fik du en exit klausul i kontrakten? I dagligdagen, hvad får du for pengene, du betaler, ud over din konsulents løn?

Ja, spørgsmålene er mange, så hvis du reelt vil have andet end en flok ”resurser”/”programmør”, så vær aktiv, kritisk, stil krav og hele tiden spørg dig selv, om du får reel værdi for de penge du betaler!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



mest debatterede artikler

Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
How to understand the email threat landscape
There is already a large number of organizations transitioning to more cost efficient cloud based solutions as of now. According to recent research by Gartner, "by 2021, Gartner expects 70 % of public and private companies to be using cloud email services.” But unfortunately this is also bad news, as the attackers’ methods also evolve, and there is a market increase in number of attacks against cloud based email services such as MS Office 365. In this whitepaper we will discuss the common email security threats that are faced by organizations and how to keep your organization safe from these attacks.