Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Skyen viser en vej ud af krisen, men virksomheder skal selv opsøge muligheden

Klumme: I en tid med hjælpepakker og dystre udsigter om recession udgør cloudområdet en digital vækstmotor som et afgørende element i danske virksomheders digitale transformation. Men manglen på talenter truer, og virksomhederne er nødt til selv at investere i uddannelse.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Flere virksomheder har allerede taget et vigtigt skridt i deres digitale transformation. For mange virksomheder er der tale om et stort spring, som blev taget med rekordhastighed under nedlukningen i foråret, hvor digitalisering var den eneste vej til at holde forretningen kørerende og kommunikere med kunderne.

Med den digitale transformation følger også nye jobmuligheder, særligt indenfor cloudområdet, som jeg vil komme ind på senere.

Men med den hastige digitale transformation følger også et problem: Fagfolk med digitale IT-kompetencer er nu mere værdifulde end nogensinde, og i Danmark er vi for længst løbet ind i store problemer med at finde og tiltrække talentfulde digitale medarbejdere. Det problem er kun blevet forværret af coronakrisen.

Ifølge en undersøgelse udført af Ernst & Young (2018) vil op til 48% af de europæiske virksomheder have brug for mere arbejdskraft med færdigheder inden for datasikkerhed, kunstig intelligens og robotik nu og i fremtiden.

Digitale eksperter er nødvendige

Digitale eksperter er nødvendige, men hvordan får vi flere af dem? Der er altid det politiske og mere komplicerede spørgsmål om arbejdsmigration. Det enkle svar på spørgsmålet, som alle kan blive enige om, er uddannelse og efteruddannelse. Vi har brug for, at flere søger ind på IT-uddannelser og opkvalificerer sig til at matche erhvervslivets behov.

Virksomheder kan dog ikke vente på, at vores uddannelsessystem producerer en hel generation af nye fagfolk. Derfor har vi også brug for uddannelsesplatforme, der er tilgængelige for alle, og som enhver kan bruge, uanset hvor de befinder sig i deres karriere.

Disse uddannelsesplatforme med fokus på IT-uddannelse findes heldigvis allerede mange steder. Vores hedder for eksempel Salesforce Academy.

Derfor er det i høj grad op til virksomhederne selv at undgå en flaskehals, hvor man misser en mulighed for digital vækst. De skal sætte tid og ressourcer af til at opkvalificere deres medarbejdere eller at sende nye medarbejdere under uddannelse, så de kan gribe vækstmulighederne indenfor cloudområdet og andre digitale vækstdrivere, der kan holde forretningen i gang og få den til at vækste i disse nye tider.

Stor efterspørgsel

Beskæftigelsestallene for de åbne og tilgængelige uddannelsesplatforme taler deres eget tydelige sprog. Det nyeste program på Salesforce Academy sluttede den 7. maj 2020 midt i en global pandemi. Alligevel har 59% af deltagerne i programmet allerede fundet beskæftigelse gennem akademiet - og beskæftigelsesgraden for de tre foregående akademier spænder fra 81-93%.

En nyligt offentliggjort IDC-rapport viser i den forbindelse et stort potentiale for jobskabelse på grund af cloud software. Alene indenfor Salesforces såkaldte økosystem af kunder og partnere har
cloudområdet potentialet til at skabe 10.840 nye jobs i Danmark i perioden 2018 – 2024.

Cloud-tjenester driver nemlig innovation og forretningsfordele, som igen afspejles i både indtægter og nye job. Ifølge undersøgelsen involverer hvert cloud-abonnement normalt andre produkter og
tjenester leveret af tredjepart. En ordre fører til en anden og fodrer hele økosystemet omkring det som ringe i vandet.

Kort sagt er der et enormt potentiale i digitale løsninger som cloud software. Og med den nuværende coronasituation over hele verden tyder alt på, at brugen af cloud som et vigtigt led i virksomhedernes digitale omstilling kun vil accelerere i de kommende år. Men det kræver, at virksomhederne selv opsøger muligheden og hopper med på bølgen ved at uddanne og opkvalificere deres medarbejdere.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.