Breaking:Nets med ny strategi: Vil sælge NemID og MitID

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

5G og nye frekvenser – giver det innovation og forgylder telebranchen?

Klumme: Vi skal ikke have de store forventninger til, at fremtidens 5G ændrer på vores dagligdag på den korte bane, selv om mange prøver at hype det til noget stort.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter

Energistyrelsen annoncerede tidligere på ugen, at dette års store frekvensaktion var afsluttet og kom til at koste de danske mobilselskaber mere end to milliarder kroner.

Det kan du læse mere om her: De danske frekvenser fordelt: Så mange hundrede millioner kroner betaler TDC, 3 og Telia/Telenor hver for adgang til de danske 5G-frekvensbånd

Det spændende ved denne aktion i forhold til tidligere aktioner gennem tiderne var, at de helt nye frekvensbånd på 3,5 GHz og 26 GHz var i spil. Disse frekvenser er målrettet 5G-teknologien.

Hvad skal vi forvente os?

Spørgsmålet er nu hvad vi som samfund skal forvente os af fremtidens telenet og hvordan det stiller teleselskaberne.

Mange tænker nok, at 5G og nye frekvenser må betyde farver og nye verdener – ja fantastiske nye muligheder som er lige rundt om hjørnet og ændre alt hvad vi kender til.

Men sandheden er en anden.

Faktisk vil dem som vil opleve den største ændring være de 9.000 adresser i landområder som teleselskaberne med de nye frekvenser er pålagt at dække med nye mobilmaster. Alle andre? Ja, vi vil ikke opleve det store.

Du kan stadig ringe, sende beskeder og se en film på farten. Så hvad er det nye? Godt spørgsmål.

Forbruget stiger

Vi har efterhånden set det mange gange før.

Dataforbruget hos forbrugerne stiger løbende og telenettenes kapacitet prøver at følge med ved at udbygge og tage flere frekvenser i brug.

Vi er gået fra lave hastigheder og nu kommer springet fra de typiske 100 Mb/s til op imod 1000 Mb/s og næste gang endnu mere.

De nye frekvenser på 3,5 GHz og 26 GHz åbner mulighederne for meget høje båndbredder (Gb/s) når du bevæger dig rundt i byen.

For det er primært byområder de vil finde anvendelse. Ikke i det åbne land, da rækkevidden kun er få hundrede meter i praksis.

Kort fortalt, så giver de nye 5G frekvenser teleselskaberne muligheden for at udbygge deres telenet så de kan følge med efterspørgslen på båndbredde, men det giver ikke os forbrugere noget nyt i form af nye revolutionerende tjenester. Dem skal vi kikke langt efter.

Telebranchens udfordring

Set fra teleselskabernes synsvinkel betyder udviklingen, at de har en omsætning, som ikke stiger, mens de forsat skal flytte mere data.

Heldigvis for os forbrugere, så er telebranchen supergod til at flytte mere data for færre penge, og derved stiger vores abonnementer generelt ikke.

Men anvendelsen af de nye 5G frekvenser på 3,5G og 26 GHz giver teleselskaberne en ny stor udfordring, da man skal opsætte mange flere antennesystemer, end man bruger i dag.

Et typisk 4G mobilnetværk i Danmark anvender nogle få tusinde mobilmaster og tagryg-installationer, men i fremtiden skal der over tid tilføjes tusindvis af ekstra antenne-positioner i bybilledet på grund af den den lille rækkevidde på de nye frekvenser.

Disse ekstra antenne-positioner kræver gigantiske investeringer og driver løbende omkostninger til fiberforbindelser og drift.

Kort sagt: Udgifterne stiger for teleselskaberne, det bliver spændende at se hvordan teleselskaberne og udstyrsleverandørerne kommer til at lave omkostningseffektive løsninger på det punkt for at kunne opretholde indtjeningen.

Innovationen kommer men langsomt

Så hvorfor kommer der ikke en masse nye tjenester til os forbrugere, når 5G nu er landet?

Svaret er simpelt: Nutidens telenet understøtter praktisk talt alle de tjenester, som vi kan forestille os, og fordi at innovationen af nye tjenester ikke kommer fra teleselskaberne, men fra andre aktører, der blot anvender telenettene og datakommunikation som en integreret del af deres tjenester til os forbrugere.

Denne innovationsproces er langsom og tager typisk årevis, før vi set noget nyt og banebrydende.

Årsagen er, at nye tjenester typisk kræver at der opstår et nyt økosystem af samspil fra flere aktører.

Et eksempel på dette er Netflex som oprindeligt var afhængig af film og indhold fra de etablerede filmproducenter, men som over tid nu selv er blevet producent. En proces som har taget mange år.

Fremtiden lader vente på sig – men noget kan gøres

Vi skal derfor ikke have de store forventninger til, at fremtidens 5G ændrer på vores dagligdag på den korte bane, selv om mange prøver at hype det til noget stort.

Der kommer til at gå noget tid, før vi ser pizzaerne blive leveret med droner og selvkørende pakkebude - men bare rolig, de kommer helt sikkert en gang i fremtiden.

Så 5G kommer i sig selv ikke til at forgylde teleselskaberne, men 5G er blot det, som følger efter 4G, og alle må følge med for at opretholde deres konkurrenceevne, da vi forbrugere altid vil efterspørge det bedste mobilnetværk - dog uden at betale merpris.

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, og mange kikker misundeligt på, hvad vi som borgere for eksempel kan gøre online, når det kommer til eksempelvis dialog med myndighederne.

Men når det handler om innovation, bør vi forstå, at 5G i sig selv ikke leverer noget nyt, medmindre nogen begynder at arbejde med konkrete projekter, der anvender 5G som en integreret del. 5G leder ikke i sig selv til innovation.

Med de nye 5G frekvenser vil du forsat kunne ringe, sende beskeder og se en film på farten. Det nye kommer ikke af sig selv, blot fordi der står 5G på din telefon.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital