Så kan toplederne godt forlade det lavteknologiske ekkokammer: Mærsk har vist vejen

Klumme: Data og software trænger ind i næsten alle moderne jobfunktioner, men i strategirummet er den avancerede dataanalyse stadig en sjælden gæst.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Jeg har gennem mange år fulgt John Dueholm - den tidligere driftsdirektør for SAS Airlines - fra sidelinjen. Han har en no bullshit og konkret indfaldsvinkel til ledelse i lav flyvehøjde med krise på menuen.

Lige inden sommerferien poppede han op i Finans med et 70 års fødselsdagsportræt, og jeg bed igen mærke til hans ret usentimentale ledelsesfilosofi.

”For mig er det god ledelse at være fuldstændig transparent og ærlig om både negative og positive forhold. Det handler om at få fakta på bordet og handle derefter,” siger han.

Det forekommer næsten for evident og for banalt og så alligevel ikke.

I min gang i danske virksomheder oplever jeg ofte, at fakta ikke er på bordet. Og hvis der er fakta på bordet, så er det ikke sjældent, at hvert direktionsmedlem sidder med sig egen version af fakta.

Ærlighed fra Mærsk

Børsen bragte for nylig et interview med Mærsks topleder, og jeg spærrede virkelig øjnene op, da jeg læste om topledernes teknologi-forståelse i denne ekstremt velrenommerede virksomhed.

Hudløst ærligt (og tak for det) fortalte han, at man afhændede Mærsk Data i 2004, fordi ledelsen troede, at Mærsk var nået til de færdige og mest ypperlige it-systemer, der ikke kunne blive bedre.

Derfor var it reduceret til en u-strategisk omkostning, som skulle reduceres mest muligt gennem outsourcing. Vildt nok, ikk?

Senere har Mærsk som bekendt lagt en helt anden kurs med et strategiskift i 2016, og nu har Mærsk 3.000 udviklere, der arbejder som en moderne softwarevirksomhed. Det skal jo (naturligvis) være lige så let at bestille en containertransport som at købe et par sko online.

Data skal ind i strategiarbejde

Der tegner sig et mønster.

McKinsey hævder i et frisk papir (The strategy-analytics revolution, april 2021), at data og analytics og AI slet ikke har fundet vej ind i virksomheders strategiprocesser.

Meget konsekvent og med gode eksempler forklarer papiret, hvordan data kan gøre en forskel i strategiarbejdet.

Avanceret analyse kan reducere snæversyn og indforståethed ved at kalibrere sandsynligheden for succes med strategien, før man investerer.

Eller finde uforudsete vækstområder, fordi intelligent dataindsamling kan supplere traditionel erfaring, brainstorming og drømmescenarier.

Den avancerede analyse kan også samle tusindvis af datapunkter og male et realtidsbillede af trends i deres vorden, så virksomheden kan rykke før konkurrenterne.

Eller forudse kompleks dynamik i et marked, så virksomheden kan reagere.

Hvis du står over for arbejdet med en 2022-strategi, så er der altså hjælp at hente.

Lavteknologisk ekkokammer

Det store spørgsmål er, hvorfor lederne ikke bruger teknologien (endnu mere) til at leve op til John Dueholms mantra om at få fakta på bordet.

Er der mon nogen som stadig har en stamplads i det lav-teknologiske ekkokammer, som Mærsk-topchefen gav os et historisk indblik i?

Sportsstjerner, kendisser og topledere deler den skæbne, at hele befolkninger projicerer hårdt på dem. De tillægges alskens mere eller mindre berettigede tanker, motiver og intentioner.

Toplederen personificerer virksomheden. Ofres når det går skidt. Helgendyrkes når det går godt.

Fører det til et topledernes ekkokammer, hvor de faktisk også selv lidt tror på deres magiske evner, intuition og genistreger?

Strategier slår jo rent faktisk fejl i læssevis, fordi de er for optimistiske og for lidt robuste i forhold til noget, der så må defineres som uforudsete forandringer i markedet.

For ikke at tale om den altid stående kendsgerning: Det er nu engang nemmere at formulere en strategi end at implementere og gennemføre den.

Faren ved at tro for meget på egne evner og forudfattede meninger er naturligvis, at man ikke får afsøgt, hvad teknologien kan gøre for én.

Det kræver en grundfæstet nysgerrighed og videbegærlighed, som vil blive belønnet, fordi man rent faktisk nu KAN få rimelige svar på spørgsmål, som man ikke stillede tidligere, fordi det var omsonst og næsten umuligt at finde svar.

Fremtidens strategiarbejde kommer naturligvis til at trække på data, analytics og hele den beslægtede værktøjskasse.

Kunsten bliver at have al den opdaterede viden og kunne se forskel på, hvad der er fundamentalt og kun kan ændres langsomt, hvad der kan tilpasses løbende og hele tiden.

Computeren kan i modsætning til menneskehjernen holde styr på tusindvis af varierende scenarier – selvfølgelig skal vi bruge den evne i strategirummet.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    AI Engineer

    Nordjylland

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird