Artikel top billede

Krigen i Ukraine presser salget af mobiltelefoner i Europa: Kinesiske producenter vinder kraftigt frem - her er de største

Salget af smartphones dykker brat på det europæiske marked, hvor de kinesiske mærker for alvor vinder frem i en usikker tid.

Salget af smartphones på det europæiske marked dykker brat.

I forhold til samme kvartal i fjor, blev der i årets første kvartal solgt 41,7 millioner smartphones i Europa.

Det svarer til et fald på 10 procent, lyder det i en opgørelse fra analysehuset Canalys.

Det bratte fald i salgstallene kan primært henledes til Ruslands invasion af Ukraine, hvor salget af smartphones på grund af krigen er faldet voldsomt.

Ifølge Canalys er salget af smartphones i første kvartal således faldet med 31 procent i Rusland og 51 procent i Ukraine sammenlignet med første kvartal i fjor.

Det er med til at trække det samlede salg i Europa ned.

“For salget i resten af Europa er faldet med blot 3,5 procent,” lyder det fra Canalys.

“Men krigen har skabt rekord-høj inflation og forbruger-tilliden falder. Den afgørende prøve for smartphone-markedet vil finde sted i de kommende to kvartaler, når de økonomiske konsekvenser af krigen for alvor begynder at vise sig,” lyder det fra Canalys.

Samsung er størst

Ifølge analysehusets opgørelse er Samsung den klart største smartphone-producent i Europa med en markedsandel på 35 procent.

Næststørst er Apple, der har haft godt gang i salget af ikke mindst iPhone 13, mens kinesiske Xiaomi ligger på tredjepladsen.

Det skyldes især stort salg af Xiaomi-telefonen Redmi Note 11.

På fjerde- og femtepladsen finder vi de to kinesiske smartphone-producenter Realme og Oppo med markedsandele på henholdsvis fem og fire procent.

Samsungs markedandel er faldet med ni procent, mens især kinesiske Realme er stormet frem.

Canalys peger på, at blandt andet usikkerhed i supply chain og andre usikkerheds-elementer i markedet har skabt muligheder for de nye mærker til at bane sig vej ind på det store europæiske marked.

“Realme og Vivos fokus på e-handels-kanaler har båret frugt,” lyder det fra analysehuset.

Her er vurderingen, at det nøglen til succes i markedet i den kommende tid bliver fokus gode partnerskaber i salgs-kanalerne.

“Konkurrencen i kanalen er skarp, og leverandørerne har en unik mulighed for at udnytte og opbygge stærke partnerskaber,” hedder det.