Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Google gør det svært at koncentrere sig

Selvom søgemaskinen hjælper os med at finde informationer, hindrer den os i at lære ting ordentligt.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Forskeren Nicolas Carr har studeret Internettets indvirkning på vores hjerner og iagttaget, hvordan mennesker, der ikke tidligere har anvendt nettet, udvikler sig, når de begynder at bruge søgemaskinen en time om dagen til at søge og surfe på nettet.

På den ene side holdt det den del af hjernen aktiv, som vi bruger til at træffe beslutninger, hvilket kan være med til at holde hjernen skarp, når vi bliver ældre. På den anden side viste udviklingen hos testpersonerne den form for aktivitetsmønster, som gør det svært at koncentrere sig.

Carr kritiserer derfor Google for at have en snæver opfattelse af, hvordan vi skal bruge hjernen. Den er meget fikseret på effektivitet - at finde informationen hurtigst muligt og så rykke videre til næste.

Han foreslår derfor, at Google skal gøre søgningen mere besværlig, så vores hjerner kan få den træning, de behøver. At Google skulle begynde gå i denne retning virker dog temmelig tvivlsomt – især taget i betragtning af, at de netop har lanceret ”Instant Search”, der skal gøre det mere end dobbelt så hurtigt at søge.

En talsmand for Google udtaler da også, at det fra starten har været deres mål at lede brugerne så hurtigt som muligt til informationerne, så de kan bruge tiden på det vigtige – at tænke og udvikle ideer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere