Danskere sparker it ind i fodbold

To danske softwareingeniører har udviklet et program, der kan afgøre, om angriberen i en fodboldkamp er på den ene eller anden side af offside-grænsen. Kontroversielle fejlkendelser og millioner af kroner på spil på grønsværen baner vejen for udvikling af avanceret it, der overvåger spillet på fodboldbanen.

Fodbold er blevet et spil om milliarder af kroner, og avanceret teknologi presser på for at gøre sit indtog på grønsværen.

Trods tilstedeværelsen af en dommer og to linjevogtere sker der menneskelige fejl, der fører den ene eller den anden klub frem til sejr og ekstra tiltrængte kroner i kassen.

To nyudklækkede softwareingeniører fra Ingeniørhøjskolen i Århus, Gert Vestergaard Larsen og Søren Thestrup Hansen, har som afgangsprojekt udviklet et computerbaseret detekteringssystem til brug i fodbold.

- Man kan vel godt sige, at vi er en slags fodboldnørder, siger Søren Thestrup Hansen.

Systemet kan levere den hårfine afgørelse, om forwarden befinder sig på den ene eller anden side af offside-grænsen, når han sendes af sted med den følte aflevering.

Afgørelse på under et sekund

På baggrund af input om den enkelte spiller og boldens position på forskellige tidspunkter bestemmer systemet hastighed, acceleration med videre og efter behandling i en "offside-algoritme" leverer systemet afgørelsen på kort tid.

Netop tiden kan være en vigtig faktor for systemets muligheder for at vinde indpas.

Brug af videooptagelser er en anden teknologisk mulighed, som ofte har været til diskussion.

Men en væsentlig kritik er, at det vil medføre afbrydelser i spillet, hvis dommeren dels først skal lade situationen udspille sig og derefter afvente et gennemkig af situationen.

Den indvending duer ikke med de to danske ingeniørers bud på et computerbaseret offside system.

Systemet er afprøvet på computerskabte scenarier og leverer i alle tilfælde afgørelsen på under et sekund fra afleveringsøjeblikket.

Teknologi i tøjet

Målet er dog ikke at sende linjedommerne på pension. Systemet skal ifølge de to ingeniører blot støtte dommerne i deres afgørelser.

- Ifølge reglerne er det afgørende for at spilleren er offside, at den pågældende spiller har indflydelse på spillet. Det kan systemet ikke afgøre, siger Søren Thestrup Hansen.

For at systemet kan tages i brug er det nødvendigt med teknologi, der kan bestemme den enkelte spiller og boldens position. Det arbejder flere virksomheder på i øjeblikket.

Det danske sportsbeklædningsfirma Hummel, er et af dem. Det arbejder på at indlemme teknologien i tøjet.

Projekt til Tyskland

De to softwareingeniører ingeniører overvejer at stille deres projektresultater til rådighed for det tyske firma Cairos.

Cairos er i gang med at udvikle et avanceret positioneringssystem, som også har ligget til grund for de to danske ingeniørers computersimuleringer. Tyskerne satser på premiere for systemet på de tyske stadioner til verdensmesterskaberne i 2006.

- Vi vil tilbyde dem, at de kan bruge det, og så må vi se på, om det kaster nogle muligheder af sig, siger Søren Thestrup Hansen.

- Produktet er på ingen måde færdigt. Men det viser, at det kan lade sig gøre. Også med den nuværende teknologi, siger Søren Thestrup Hansen kort efter, at han har forladt eksamenslokalet og ladet sin makker på projektet, Gert Vestergaard Larsen, overtage stolen i eksamenslokalet.

Chip i fodbold

Århusianske Goalref har også fokus på it på fodboldbanen. Virksomheden er på vej med en chip indbygget i fodbolden, der kan afgøre, om bolden er over målstregen eller ej.

Folkene bag Goalref, direktør Ulrik Merrild, Hans Petersen, talenttræner i fodboldklubben AGF, og professor Ole Lehrmann Madsen fra Århus Universitet er for tiden på udkig efter partnere, der kan få produktet ud på markedet.

Goalref står over for skarp konkurrence fra Adidas, gigant inden for sportsudstyr, der ligeledes arbejder med at placere en chip i bolden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere