Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Flere klikker på Facebook-annoncer

Facebook ligger fortsat langt foran de andre sociale medier, når det kommer til annoncering, og indtægterne på tjenesten er stigende.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Antallet af annonceklik på Facebook er vokset med 70 pct. i forhold til sidste år, og samtidig er annoncevisninger steget med 40 pct. Det sociale netværk har set en stigning i omsætning pr. besøgende på 11 pct. Og i dag står netværket for 75 pct. af al trafik fra sociale medier til online-butikker, hvilket er en forøgelse på 2 pct. i forhold til sidste år.

”Væksten i antallet af annonceklik er ikke et udtryk for, at forbrugere er blevet mindre kritiske eller vil trykke på hvad som helst på sociale medier. Tværtimod understreger det den levende udvikling i at skabe nye måder for brands og forbrugere at mødes på online,” siger Håkan Cedell, nordisk chef for Adobe Media Optimizer og Adobe Social.

Facebook-opslag med billeder er den type opslag, der får flest interaktioner (kommentarer, ’synes godt om’ og delinger). I Q1 2014 interagerede brugere med 4,4 pct. af billedopslag, hvilket er et fald fra 5 pct. sidste år. I samme periode er videoer blevet mere fængende, og andelen af interaktioner er vokset fra 2,4 til 3 pct. Tekstbaserede opslag er de mindst populære blandt folk, og andelen af interaktioner er her faldet fra 1,7 til 0,6 pct.

Twitter og Tumblr halter efter

I forhold til forrige kvartal oplevede de sociale medier Twitter og Tumblr et fald i omsætning per besøgende fra netværkene (RPV) på henholdsvis 23 og 36 pct. Dette skyldes angiveligt juleferien, der betød større online-aktivitet end i det efterfølgende kvartal. I modsætning voksede omsætning per besøgende fra Facebook med 2 pct. i samme periode, hvilket viser, at Facebook ikke er så afhængig af sæsonudsving.

Adobes rapport viser desuden, at annoncering på Facebook er blevet mere effektiv, da klikfrekvensen (CTR) er steget med 160 pct. i forhold til sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere