Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Kodak er kendt for analoge kameraer og filmruller, men den slags har der ikke været meget salg i de seneste år, så det traditionsrige firma har været nødt til at tænke nyt for at overleve.
Redningen skal tilsyneladende være en smartphone, for Kodak overrasker nu med en 5” Android-mobil, der især skal udmærke sig ved stor brugervenlighed. Den enkle, intuitive brugergrænseflade giver hurtig og nem adgang til nøglefunktioner som f.eks. opkald, sms, kamera og kontakter. Den avancerede fjernstyringssoftware giver også pålidelige venner og familie mulighed for at give hjælp, hvis det er nødvendigt, via en PC eller tablet.
Som man kunne forvente fra Kodak, udgør fotografering også en central del. IM5 tager, gemmer, deler og udskriver fotos hurtigt og enkelt. 13MP hovedkameraet med autofokus har en særlig billedstyringssoftware, der med et tryk på en knap giver brugerne mulighed for hurtigt at redigere fotos og enten vise dem på enheden, dele dem på de sociale medier eller udskive dem med en skræddersyet app, der er kompatibel med et bredt udvalg af printere. På fronten er 5MP kamera.
Skærmen er i Full HD og mobilen får sine kræfter fra en octa-core 1,7Ghz-processor. Der er 8 GB indbygget lagerplads til rådighed samt en microSD-indgang, så der kan udvides med 32 GB ekstra.
Fra fabrikken kommer IM5 med Android Kit-Kat som styresystem, men vil blive opgraderet til Lollipop. Der er fuld adgang til Google Play, og mobilen har også en særlig app store (helt enkelt kaldet "Apps"), der giver brugere hurtig og nem adgang til et håndplukket udvalg af applikationer, der passer til deres interesser.
Oliver Schulte, CEO for Bullitt Mobile, udtaler: "Det her er en telefon for forbrugere, der værdsætter værdien og arven fra Kodak-mærket. Den ser godt ud, er nem at bruge og giver en reel værdi for pengene."
Kodak IM5 fås i hvid eller sort og vil være tilgængelig over hele verden, startende i Europa i slutningen af første kvartal 2015. Prisen er endnu ikke offentliggjort.