Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Så afhængige er vi af vores Wi-Fi

En ny undersøgelse viser, at vi i langt højere grad er villige til at droppe ’luksusvarer’ som alkohol, make-up, is og chokolade, end vi vil undvære ordentlig Wi-Fi i hjemmet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Deltagerne i undersøgelsen blev blandt andet bedt om at svare på, hvad de helst ville undvære i en uge. I Norden svarede hele 27 procent, at de var klar til at undvære alkohol, 18 procent ville fravælge make-up, og 15 procent ville undvære is og chokolade. Kun 5 procent var klar til at undvære stabil internetforbindelse i hjemmet, og det tal stemmer nogenlunde overens med resten af Europa.

Her tager italienerne medaljen for den største afhængighed: Kun 2,7 procent mener, at de ville kunne undvære Wi-Fi i en uge.

Det vil vi i Norden helst undvære til fordel for Wi-Fi. Det vil vi i Norden helst undvære til fordel for Wi-Fi.

Uenighed om ustabilt Wi-Fi

I undersøgelsen opdagede D-Link, at over en femtedel af europæerne ofte oplever Wi-Fi-blackouts i hjemmet, og for langt de fleste sker det mere end tre gange om ugen.

Men der er tvivl om årsagen til de mange blackouts: Mere end 26 procent af deltagerne i undersøgelsen mener, at ustabilt Wi-Fi skyldes dårlig bredbåndsforbindelse, mens 21 procent tror, det skyldes for tykke vægge. 8,4 procent skyder skylden på deres tilkoblede enheder.

”Vi er alle sammen dybt afhængige af en god internetforbindelse i hjemmet, og det bliver kun vigtigere fremover, efterhånden som vi får flere og flere enheder, der skal kobles på nettet,” siger Kevin Wen, europæisk chef for D-Link. ”Man kan tydeligt læse af undersøgelsen, at folk sætter pris på god Wi-Fi, men der er tilsyneladende mange af os, der ikke får den service, vi ellers betaler for – eller som gør noget ved det.”

Her oplever europæerne dårligst Wi-Fi. Her oplever europæerne dårligst Wi-Fi.

Det er ikke nok at råbe ad routeren

Undersøgelsen viser, at det mest almindelig sted for ustabilt Wi-Fi i hjemmet er soveværelset (17 procent), fordi det oftest er placeret langt fra routeren. Og det opleves i stigende grad som et problem, fordi vi er på nettet en større del af dagen. For mange er vores smartphones og tablets det sidste, vi kigger på, før vi faldet i søvn, og det første, vi rækker ud efter, når vi vågner. Men det er ikke nemt, hvis soveværelset ligger midt i en død zone.

De fleste af os har den samme reaktion, når nettet svigter: Vi prøver at fikse problemet ved at tænde og slukke routeren (48 procent). Men alligevel gør overraskende mange intet, når de oplever dårlig Wi-Fi. 11 procent gør absolut ingenting, og 8 procent indrømmer, at de råber i frustration, hvilket dog sjældent gør sagen bedre.

”Det er vigtigt at vide, hvad man selv kan gøre for at forbedre sin internetforbindelse,” siger Kevin Wen, europæisk chef for D-Link. ”Ofte kan problemerne fikses ved at tilføje en ny mindre enhed, som for eksempel en netværksforstærker.”




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere