Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Før tænkte få virksomheder på det – men det har corona også ændret

De mange hjemmekontorer har fået virksomhederne til at sætte fokus på ergonomi, mødeapps og skærmkvalitet. Men der er også sket en opprioritering af et tidligere noget "overhørt" område.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Corona-pandemien har tvunget virksomheder og institutioner til at sætte spot på hjemmekontorets udstyr. Der bliver brugt langt mere tid og flere penge på ergonomi, mødeapplikationer og pc-skærmes billedkvalitet end tidligere. Men ikke nok med det. nu er der også kommet fokus på et helt andet område, som ikke tidligere stod allerhøjest på prioritetslisten: lyd. Det viser en ny undersøgelse.

Undersøgelsen er godt nok foretaget af den danske hovedtelefonproducent Epos, men hvis vi alligevel tør tro på konklusionerne, er de værd at bide mærke i.

Den globale undersøgelse viser, at hver anden virksomhed vil skrue op for investeringer i lydudstyr til medarbejderne inden for de næste år, blandt andet for at imødekomme den nye arbejdskultur, som corona-pandemien har skabt.

Flere vil øge lydinvesteringer

Virksomheder over hele kloden er begyndt at investere store summer i nye headsets og speakerphones til deres medarbejdere, så de kan forbedre kommunikationen med kolleger og kunder.

Otte ud af ti (83 procent) beslutningstagere i virksomheder siger, at lydudstyr er blevet mere vigtigt for dem inden for de sidste to år. Mere end halvdelen (57 procent) forventer en øget investering i lydudstyr inden for de næste par år.

I undersøgelsen har Eos spurgt knap 2000 virksomhedsledere, heraf 208 danske, om deres fremtidige investeringer i teknologi og udstyr.

Ikke kun nice-to-have

”Mange virksomheder er lige nu midt i en forandringsproces, der ændrer måden at være på arbejde og holde møder med kunder, samarbejdspartnere og kolleger på. Når vi taler med virksomhederne i Danmark og udlandet, kan vi tydeligt mærke, at lyd får større opmærksomhed. God lydkvalitet går nu fra at være nice-to-have til at blive en vigtig investering for virksomheden," siger Jesper Kock, vice president, R&D, i Epos og tilføjer:

”Det er ret interessant at følge, hvordan virksomheder nu retter blikket mod virtuelle møder som en reel erstatning for fysiske møder. Det så vi ikke i samme grad før coronakrisen. Mange virksomheder har erfaret, at det godt kan fungere og måske endda kan spare dem både tid og penge. Derfor tror jeg heller ikke, at investeringer i teknologi er begrænset til coronakrisen. Det bliver lige så vigtigt, når vi er på den anden side af pandemien,” lyder vurderingen fra Jesper Kock.

Undersøgelsen lister også, hvad de danske virksomheder vægter højest, når de vælger nyt udstyr. Og her ligger lydkvalitet som nummer et med 42 procent efterfulgt af nem opsætning (33 procent), kompatibilitet (28 procent), lav pris (26 procent) og brugerkomfort (25 procent).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere