Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Omsatte for en million på ti minutter: Corona førte til succesrig omstilling

COVID-19 forhindrede audiovirksomheden Lemus i at gennemføre planlagt 2020-lancering. Hurtig og veludført omstilling til online lancering sikrede seksdobling af omsætningen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvad der begyndte som et mareridt, er endt med en seksdobling af omsætningen online for audiovirksomheden Lemus, der forener klassisk dansk design, high-end lydoplevelser og Smart Home teknologi i eksklusive lydmøbler. I marts kunne CEO og grundlægger Rasmus Møller Kastrup nemlig se lanceringen af den seks år gamle virksomheds næste store satsning – Lemus HOME Artistic – smuldre mellem hænderne på ham på grund af COVID-19.

"Selvom vi har udviklet os til en millionforretning på få år, er hele Lemus HOME-konceptet stadig så nyt, at konsekvenserne af COVID-19 er en stor mavepuster, og vi frygtede, at vores vækstrejse skulle gå i stå," siger Rasmus Møller Kastrup.

Vejen til seksdoblingen af den online omsætning blev banet af en veludført markedsføringsstrategi i forbindelse med lanceringen, der fik kvalitetsbevidste og beslutsomme kunder fra hele verden til at sidde klar med kreditkortet den 29. maj, hvor lydmøblet Lemus HOME Artistic blev lanceret. I løbet af de første seks minutter blev de første 100 møbler solgt, og efter ti minutter kunne Rasmus Møller Kastrup fejre, at omsætningen rundede en million kroner.

’Sales funnel’ sikrede kanonsalg

Forud for den hæsblæsende lancering gik flere ugers målrettet arbejde med en såkaldt ’sales funnel’, der med annoncering på sociale medier, nyhedsbreve og en stor PR-indsats fik skabt den ønskede hype omkring den nye Lemus HOME Artistic.

"Målet var at skabe en stor hype via sociale medier og en urgency, som ville få folk til at slå til, når produktet blev lanceret, fortæller Nynne Daa," der er Head of Marketing og fortsætter.

Lemus HOME Artistic. Lemus HOME Artistic.

"For at få folk til at slå til på lanceringsdagen lavede vi en eksklusiv lanceringsrabat, som kun var tilgængelig i to timer. Det fik virkelig folk, som havde luret på det nye lydmøbel i flere uger, til at sidde klar ved skærmen, lige så snart vi offentliggjorde produktet. Efter to timer var der totalt udsolgt."

Forventer fordoblet omsætning

Trods succesen med lanceringen lægger Rasmus Møller Kastrup ikke skjul på, at COVID-19 og de dertilhørende udfordringer med nedlukning af showrooms i Aarhus og København er en udfordring. Alligevel steg omsætningen online på Lemus HOME fra 900.000 i 2019 til 5,6 millioner kroner i 2020 og forventes at ligge på 15 millioner i år. Grunden til optimismen skyldes særligt én konkurrencefordel.

"I tider som disse har vi en kæmpe fordel i forhold til de store etablerede virksomheder, da vi kan rykke hurtigt og være agile på et niveau, der ikke er muligt for mastodonterne, slutter Rasmus Møller Kastrup."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere