Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Webex slår tilbage mod Zoom, Teams og Meet

Engang var Webex nummer et inden for videomøder. Det ændrede sig med corona-pandemien, men nu slår Cisco-tjenesten tilbage igen mod konkurrenterne med en række forbedringer.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Cisco købte Webex i 2007, og siden dengang har Webex været den førende videomødeløsning – lige indtil corona-pandemien ankom. Så slog Zoom til. Den frække dreng i klassen overhalede giganten skarpt fulgt af Microsoft Teams og Google Meet.

Men Cisco har ikke lagt sig ned og givet op over for de tre førende løsninger. Selskabet oplyser, at man har lanceret mere end 800 nye features til platformen siden september 2020. Og nu kommer der en række yderligere nyheder til Webex, som måske kan skubbe tjenesten lidt op ad rangstigen igen.

Webex Webex er en kommunikationsplatform, som kan bruges til mere end videomøder, for eksempel er der chatfunktioner.

Cisco fremhæver selv nyheder inden for fokusering, aktivering og sikkerhed i den seneste, netop offentliggjorte opgradering af Webex.

Hør kun egen stemme

Som en videreudvikling af Webex’ markedsledende, støjnedsættende funktioner kan brugerne med ”My Voice Only” eliminere baggrundstøj, herunder tale eller larm fra andre mennesker.

Dermed bliver det muligt kun at fokusere på talerens stemme.

Aktivér deltagere

Man kan nu aktivere mødedeltagere med afstemninger, quiz eller Q&A’s.

Cisco opkøbte i december sidste år Slido og integrerer nu løsninger herfra direkte i Webex.

Blokerer klassificeret indhold

Det bliver også muligt at blokere eller fjerne fortrolige oplysninger fra Messaging. På den måde kan brugere ikke poste klassificeret indhold. Dermed slipper de for at slette indhold, efter det er blevet postet.

Derudover vil europæiske Webex-brugere kunne hoste og behandle deres indhold inden for EU. Og Webex-brugere vil få styrkede end to end-krypteringsmuligheder med end to end-verified identity, oplyses det.

85 procent Fortune 500

I en meddelelse oplyser Cisco, at Webex i dag har 650 millioner månedlige brugere, som foretager op til 6 milliarder cloud-opkald hver måned. Og platformen bruges af 85 procent af alle Fortune 500 virksomheder.

Det er utvivlsomt rigtigt, ligesom det også er rigtigt, at Webex har sin største kundebase i de store virksomheder. Zoom – og siden Teams og Meet – har dog erobret markedet herhjemme og i mange andre lande med større brugervenlighed og smarte funktioner som personlige eller udviskede baggrunde. Sidstnævnte er nu også en del af Webex.

Ciscos chance synes blandt andet at være sikkerheden og muligheden for at vælge europæisk hosting. En konkurrent som Zoom har tidligere haft voldsomme sikkerhedsproblemer.

Slido i Webex Slido er blevet integreret i webex og giver nye muligheder for at aktivere mødedeltagerne.

Ciscos topchef Chuck Robbins forudser, at måden, vi arbejdede på både før og under corona-pandemien, vil ændre sig markant i den kommende tid, og lanceringerne skal imødekomme de nye krav til den hybride hverdag. Han lægger særlig vægt på de mange funktioner, som Webex tilbyder, og måske er det også det, Cisco-løsningen kan bruge til at hale ind på konkurrenterne - hvis brugerne ønsker de mange funktioner. Han mener i hvert fald, at den nyeste version af Webex kan være fremtidens standard for hybridarbejde.

”Ciscos collaborationforretning er utrolig vigtig for vores kunder. Med alle de elementer vores team har tilføjet, som for eksempel 800 nye funktioner og enheder siden september sidste år, har vi den mest omfattende møde-, opkalds-, besked- og eventplanlægningsløsning på markedet, der sætter fremtiden for hybridarbejde,” fastslår Chuck Robbins.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere