Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

De danske ledere elsker hjemmearbejde

Ifølge en ny undersøgelse er lederne i Danmark begejstrede for hjemmearbejde. Det varsler forlængede muligheder for salget af bestemte it-produkter.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Coronasituationen har vendt op og ned på mange ting i it-branchen. For dele af it-branchen har det betydet øget salg af udstyr til hjemmekontorer, og den tendens kan man med god grund gætte på, vil fortsætte.

For ifølge en ny undersøgelse foretaget af IT-branchen i oktober og november vil 63,8 procent af lederne i danske virksomheder gerne fortsætte med hjemmearbejde, når corona hører fortiden til.

Ledernes positive udmeldinger skyldes flere ting.

”Først og fremmest er lederne blevet mere produktive af selv at skulle arbejde remote og håndtere sit team hjemmefra. Men de føler også, at de har fået en bedre work/life-balance ved at arbejde på den måde. Så det har været positivt for lederne både professionelt og privat,” siger Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i IT-Branchen.

61,0 procent af lederne fortæller i analysen, at de selv er blevet mere produktive ved at arbejde hjemmefra. 53,4 procent oplever en bedre work/life-balance under coronakrisen.

Ny måde at lede teamet på

At lede sit team fra afstand er en ny disciplin for mange ledere, men det ser ud til, at størstedelen har fundet nye måder at gøre det på.

64,5 procent siger, at de har måtte ændre deres måde at lede på, og at de har fået nogle positive ledelseserfaringer (68,0 procent), som de vil fortsætte med at bruge efter krisen. Og over halvdelen af lederne (58,5 procent) mener, at det har været nemt at følge op på medarbejdernes mål og aftaler, selvom de har arbejdet hjemmefra.

Atea har positive erfaringer

IT-branchen, som står bag undersøgelsen, bruger forhandler- og konsulentvirksomheden Atea (billedet) som eksempel. Her har hovedparten af virksomhedens 1400 ansatte stort set fra den ene dag til anden skulle arbejde hjemmefra.

”Det var naturligvis en stor omvæltning for mange, men vi har også fået en lang række positive erfaringer, som vi som virksomhed vil arbejde videre med efter coronakrisen,” fortæller Annette Otto, der er senior vice president for ,arketing, partner management, HR & communications i Atea og samtidig formand for IT-Branchens kompetenceudvalg.

Ateas coronaerfaring er, at det som leder i høj grad handler om at skabe en struktur med hurtige individuelle og afdelingsmæssige touchbase-møder. Og så skal man sørge for at lave en plan for det virtuelle samarbejde både som team og individuelt, så man får afstemt spilleregler og forventninger.

”Man skal huske, at medarbejderne er forskellige og har individuelle behov. Så det er vigtigt at møde dem hver især, hvor de er. Når man har medarbejdere både på kontoret og derhjemme, er det derfor vigtigt, at man er synlig og nærværende for alle – og at man har fokus på at fjerne forhindringer og barrierer for deres arbejde,” siger Annette Otto.

Fortsætter bagefter

Lederne i undersøgelsen er ret sikre på, at de vil fortsætte med at give mulighed for fjernarbejde efter coronakrisen.

42,86 procent angiver, at det vil de "i høj grad", mens 43,88 procent vælger "i nogen grad". Kun godt 1 procent forventer, at hjemmearbejdet vil blive reduceret i deres virksomhed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere