Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Dataforbruget nåede nye højder i 2020

Danskernes mobilvaner har ændret sig markant i et coronapræget 2020. Det største spring i datatrafikken kom ved nedlukningen i marts, i sommerferien og sidst i november, hvor den peakede med en stigning på 55% som en kombination af hjemmearbejde, Black Friday og online julegaveindkøb.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskernes forbrug af mobildata røg kraftigt i vejret i 2020, og vi har også talt markant mere i telefon, end vi gjorde sidste år. Det viser tal fra landets næststørste mobiloperatør, Telenor.

Hjemmearbejde, karantæner og rejserestriktioner har i den grad påvirket vores adfærd og mobilvaner. Generelt har vi talt 13% mere i telefon end sidste år, og vi har brugt vores mobiltelefoner 40% mere til at gå på nettet.

”Vi følger trafikken nøje i mobilnetværket, så vi altid sikrer, at der er rigeligt med kapacitet i netværket til at dække vores kunders behov. Datatrafikken har været stigende i flere år, men i år har det været vildt at se, hvordan vores ændrede corona-adfærd har været så tydelig – især i dagene omkring lockdown i marts, hvor trafikken i netværket steg voldsomt under første pressemøde, ligesom mobiltrafikken i sommer viste, at danskerne havde skiftet Solkysten ud med Stevns Klint,” siger Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor.

Året i data

Ændringerne i vores brug af mobilt internet blev skudt i gang i marts, hvor danskerne fulgte nøje med bag skærmene, da vi første gang lukkede ned. Den høje stigning i dataforbrug i marts på 39% strakte sig helt ind i april, hvor trafikken steg med 37%. I maj og juni fladede dataforbruget lidt mere ud, men der var fortsat en stigning på 32% i maj og 33% i juni.

Da danskerne gik på sommerferie, blev det tydeligt, at rejserestriktionerne blev fulgt og ferien brugt herhjemme - datatrafikken steg generelt med 42% her i Danmark. Ved Stevns Klint steg dataforbruget f.eks. med hele 800% sammenlignet med samme uge 28 og 29 sidste år. Ligeledes var roaming fra andre lande til Danmark reduceret med 34% i industriferien.

I efteråret betød yderligere restriktioner, at flere igen skulle arbejde hjemme og restauranter og barer lukke tidligere. Det ses tydeligt i brugen af mobildata, som steg med 44% sammenlignet med sidste år.

Samme tendens, som vi så hen over sommeren gjorde sig gældende i efterårsferien, hvor mobiltrafikken i netværket steg med 48% sammenlignet med efterårsferien 2019. Her var det især sommerhusene på Sjælland, som danskerne valfartede til i stedet for udlandsrejser.

Stigningen fortsatte ind i november. Her noterede Telenor årets højeste stigning på 54%, hvor der udover øget hjemmearbejde blev shoppet Black Friday-tilbud og julegaver online.

Vi har talt mere i telefon

Tendensen har i længere tid gået i retning af, at vi taler mindre i telefon, fordi meget kommunikation er rykket over på sociale medier, men i år er udviklingen vendt for, hvor meget vi ringer til hinanden.

Stigningen gik fra en faldende kurve i starten af året til at eksplodere i marts, hvor antallet af minutter vi talte i mobil, steg med 30%. Taletrafikken har været markant stigende hele året med en gennemsnitlig stigning på 17% i hver måned fra marts til november.

Tallene i ovenstående er baseret på generel tale- og datatrafik i netværket sammenlignet med trafikken i netværket samme tid sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere