Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Tesla)

Nu slippes den løs: Her er Teslas ekstreme Cybertruck

Tesla afsindige Cybertruck er sluppet løs. Dyr og længe ventet, men også stor og ekstrem kraftfuld.

Fire års ventetid på Teslas første nye elbilstype, den unikt designede Cybertruck, er ovre.

Torsdag aften 30. november trillede de 10 første eldrevne pickup-trucks, fra fabrikken og ud til de købere, der var hurtige til at forudbestille bilen da, den blev annonceret i november 2019.

Til at levere bilerne var rigmand og Tesla-chef Elon Musk selv.

Med sig hjem får de første købere en helt og aldeles unik vogn, da Cybertruck med sit retrofuturistiske design ikke ligner noget andet på fire hjul.

Panser-konstruktion

Her benyttes rustfrit stål i konstruktionen, som giver et unikt ydre, der nok vil kræve en del polering i hverdagen.

Til gengæld er resultatet uhyre stærkt, og bilen er pansret i en grad, der gør den modstandsdygtig over for revolverskud, hvilket blev demonstreret i en video.

Ruderne er skabt af det, som Tesla kalder ’Armor’-glas ved aftenens event. Der var dog ikke nogen løfter om, at det skulle være skudsikkert panserglas.

Det var også sigende, at hårdførheden ved eventet blev demonstreret med en baseball fremfor den stålkugle, der ved offentliggørelsen i 2019 fik splintret ruden.

Elon Musk forsikrer dog at bilen er ’så godt som sikker mod stenslag’.'

Store sager

Tesla Cybertruck bliver i første ombæring alene leveret i hjemlandet USA, hvor der i forvejen er en vis forkærlighed for de overdimensionerede trucks.

Cybertruckens dimensioner lægger da heller ikke op til at navigere igennem Roms vævre stræder med en længde på 5,68 meter, en bredde på 2,2 meter og 1,79 meters højde.

Til gengæld kan bilen overkomme forhindringer med sin frihøjde på op til 43 centimeter via adaptiv afdæmpning af hvert hjul.

Det giver også plads til fem personer ombord (en særlig seks-personer variant bliver ikke længere nævnt) og et lad på en gange halvanden meter bagpå til at fragte udstyr og grej omkring.

Bilen bør også kunne få det hele med med plads til op til 3,4 kubikmeter bagage – inklusive frunken. Lasteevnen lyder på 1,2 tons. Rækker det ikke, kan der trækkes op til fem tons på krogen.

Det giver dog også en dødvægt på 3,1 tons for den kraftige ’Beast’-version, mens Long Range-versionen kun lige holder sig under de tre tons.

Performance i stort format

Under præsentationen fremhævede Elon Musk gentagne gange den potente ’Cyberbeast’ som er udstyret med tre elmotorer, der sammen giver 845 hestekræfter at lege med.

Det skulle række til 0-100 tider på 2,7 sekunder, hvilket blev demonstreret ved at køre fra en Porsche 911 på dragstrip - vel at mærke med en Porsche 911 monteret på en trailer bagpå.

Tophastigheden går dog alene op til 209 i timen i selv den kraftigste model.

Tesla opgiver rækkevidden til at være op til estimerede 547 kilometer i Long Range-versionen og 520 kilometer i bæst-udgaven, mens lynladning kan give op til 235 kilometers kørsel på 15 minutter.

En billigere model med godt 400 kilometers rækkevidde og baghjulstræk alene er også på vej, men først på et senere tidspunkt, lyder det.

Tesla-minimalisme ombord

Inde i kabinen er det Teslas vanlige minimalisme, der hersker.

Selskabets særlige ’yoke’ styreanordning er dog her skiftet ud med et elliptisk ditto, hvor blinklyset stadigt bliver noget, der skal betjenes via knapper.

Bilen byder dog på steering-by-wire, hvor styrtøjets respons strammes op alt efter hvilken hastighed, der køres. Ved lave hastigheder vil der derfor ikke skulle drejes meget på rattet for at udføre parkeringsmanøvrer.

Firhjulsstyring bidrager samtidig til at gøre venderadiusen kortere, end den er på Teslas Model S, lyder det fra Elon Musk.

Bilen store batteri giver samtidig mulighed for strøm til både mobiltelefoner, men også stikkontakter til udstyr via 220V vekselstrøm – både i kabinen og i ladet.

Kæmpe prishop

Dengang Cybertruck først så dagens lys, lovede Elon Musk og Tesla, at prisen ville komme ned på 39.000 amerikanske dollar.

Fire år gået siden, og inflationen har sikkert ikke hjulpet i mellemtiden med at holde prisniveauet, for selv den billigste ’Standard Range’ model løber nu op i 61.000 amerikanske dollar, svarende til godt 417.000 kroner før told, moms og registrerings afgifter.

De første tilgængelige Cybertrucks bliver samtidig de dyrere ’Beast’ og ’Long Range’ versioner, som debuterer ved henholdsvis 80.000 og 100.000 dollar.

Hvornår bilen leveres er også uvist, da Tesla oplyser, at der allerede er over en million forudbestillinger på bilen, mens der regnes med, at en massefremstilling på blot 250.000 enheder årligt kommer på plads i 2025.